Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ- Τα 1400!

Από το Group 1 έως 1300, στα «1300» και δια μέσου της A/5 στην C6! Όσο κι αν οι εκάστοτε συνθήκες επέβαλλαν την μετονομασία και τη διαφοροποίηση των προδιαγραφών, αποτελούσε πάντα την μικρότερη αλλά και πολυπληθέστερη κλάση των Ελληνικών Αγώνων, με κοινό παρανομαστή τον, διαχρονικά, αδυσώπητο ανταγωνισμό! Μια κατηγορία που αποτέλεσε τη βάση των ράλλυ στην Ελλάδα και λειτούργησε ως σχολείο για την ανάδειξη κορυφαίων οδηγών.

Με βάση το αρχείο που συλλέγουμε με τη βοήθεια όλων σας και μπορείτε να το δείτε στο www.ewrc-results.com, αλλά και τις φωτογραφίες μας τα τελευταία 30 χρόνια, κάνουμε μια προσπάθεια να θυμίσουμε στους παλιούς και να γνωρίσουμε στους νεότερους τους πρωταγωνιστές της πιο αδικημένης κατηγορίας των Ελληνικών Ράλλυ. Αυτούς που μάχονταν για την επιβίωση πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας, αυτούς που όταν περνούσαν στο Ακρόπολις οι περισσότεροι είχαμε ήδη αποχωρήσει, αυτούς που οι καλύτεροι τους έφτασαν μέχρι και την κατάκτηση του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ράλλυ.

Στο φάσμα των τελευταίων 40 και πλέον ετών που έχουμε τη δυνατότητα να ξεφυλλίσσουμε, στην κορυφή της κατηγορίας συναντάμε σε συντριπτική πλειοψηφία κάποιο Toyota.

Η ιαπωνική εταιρεία ήταν μάλιστα αυτή που στήριξε όσο κανείς τα 1300 μέσω των ενιαίων κυπέλλων της, όπως το Starlet Cup και το “Yaris Cup”, τα οποία ανέδειξαν τρομερά «χέρια». Στο ίδιο μοτίβο και η Nissan, με το Micra Challenge που επί μια πενταετία γέμισε τα ελληνικά χώματα με microβια!

Σίγουρα η δεκαετία του ’90, με τα “Cup” και “Challenge” να τρέχουν παράλληλα, ήταν η πιο ανταγωνιστική, με τις συμμετοχές στην Α/5 να ξεπερνούν σε πολλούς αγώνες τις 30!!! Ποιόν από τους πρωταγωνιστές να πρωτοθυμηθεί κανείς;

Ξεχωριστή θέση στην ιστορία της Α/5 κατέχει σίγουρα ο Γρηγόρης Νιώρας που κατέκτησε το κύπελλο τρεις φορές, όλες με Toyota Starlet. Το 1995 ήταν οι «βόρειες» νίκες του σε Χαλκιδικής και ΔΕΘ που του χάρισαν τον τίτλο απέναντι κυρίως σε Νότη Γιαγνίση και Κώστα Τανούση, ενώ η επικράτηση του στο Ακρόπολις του 1994, σε συνδυασμό με την ακύρωση του Τανούση στο ΔΕΘ τον έφεραν στην κορυφή. Το 1993 χωρίς να είναι πιο γρήγορος από τον Σώτο Κοκκίνη με το κόκκινο πυροβόλο Peugeot 205, κατάφερε και πάλι να πάρει το κύπελλο χάρις στην αξιοπιστία του.

Ο Κοκκίνης ήταν ο καλύτερος όλων την προηγούμενη χρονιά. Το 1992 με το εργοστασιακό «λιοντάρι» της Lion Hellas κατάφερε να κερδίσει τα 1300 σε όλους τους αγώνες που συμμετείχε πλην ενός, επί ενός άξιου αντιπάλου όπως ο Κώστας Λαμπρόπουλος (Toyota Starlet).  Ο Σώτος είχε καταφέρει να πάρει τον τίτλο και το 1986 με πισωκίνητο Starlet.

Ο αείμνηστος Κώστας Λαμπρόπουλος, ο «μπακαλιάρος» των Ελληνικών Αγώνων στέφθηκε πρωταθλητής στην κατηγορία τρεις φορές πάντα με Toyota Starlet! Το 1987 και το 1988 διέλυσε τον συναγωνισμό στα 1300, ενώ το 1985 πήρε τον τίτλο χάρη στη συνέπεια του στη ράμπα του τερματισμού, αφού ο Γιώργος Κασσιδόπουλος με ίδιο αυτοκίνητο ήταν πιο αποτελεσματικός όταν δεν εγκατέλειπε.

Τρεις τίτλους στα «μικρά» έχει και ο Νίκος Τσάδαρης που δένεται σε bucket μέχρι και σήμερα! Το αξιοσημείωτο για τον Τσάδαρη είναι ότι έχει κατακτήσει τα κύπελλα σε τρεις διαφορετικές εποχές με τρία διαφορετικά αυτοκίνητα! Πρώτη φορά το 1982 με Lada 2105, δεύτερη το 1990 με Lada Samara, ενώ τρίτη και τελευταία (μέχρι την επόμενη;) με Toyota Yaris το 2002 μετά από έντονο συναγωνισμό με τον Παντελή Τοψή και ανατροπή της εις βάρος του κατάστασης στους δύο τελευταίους αγώνες.

Ο Παντελής Τοψής ήταν ένας από τους βορειοελλαδίτες που κατέκτησαν τον τίτλο στην Α/5 και το Starlet Cup, σε μια χρονιά έντονου συναγωνισμού όπως το 1996. Κατέκτησε τη νίκη σε τρεις από τους 6 αγώνες του θεσμού απέναντι σε οδηγούς όπως ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος και ο Άγγελος Ζήβας.

«Βόρειοι» που «το σήκωσαν» ήταν επίσης ο Γιώργος Πάζης (Toyota Yaris) τρεις φορές μάλιστα, το 2006, το 2007 και το 2009, χωρίς να ευθύνεται ο ίδιος για τον ελλιπή συναγωνισμό, o Αντώνης Μπαξεβανάκης (Toyota Yaris) το 2017, και ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του χώρου, ο Κώστας Τανούσης!

Ο Τανούσης που μας άφησε νωρίς, πήρε το πρώτο πρωτάθλημα της καριέρας του με Toyota Starlet το 1991, στην πρώτη του χρονιά στους αγώνες, ενώ έκλεισε την παρουσία του στους Ελληνικούς αγώνες το 1999 πάλι με πρωτάθλημα σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά Starlet Cup της ιστορίας, με 4 διαφορετικούς νικητές σε 6 αγώνες!

Ο 29χρονος τότε Τανούσης, έφτασε να διεκδικεί το πρωτάθλημα της F2 από άλλο ένα μεγάλο ταλέντο της χώρας, τον Πάνο Χατζητσοπάνη που στέφθηκε τελικά πρωταθλητής με Fiat Seicento Kit Car της ελληνικής αντιπροσωπείας, χωρίς να έχει δικαίωμα να βαθμολογηθεί στην Α/5!

Την παντοκρατορία των Toyota στην Α/5 έσπασε δύο φορές ο «Δημητράκης» Βαζάκας με Nissan Micra K11! Το 1998 επικράτησε κυρίως επί των Κώστα Αργυρίου και Μανώλη Παναγιωτόπουλου στην κατηγορία και επί του Θέμη Χαλκιά στο εσωτερικό challenge της Nissan, ενώ το 2000, σε μια χρονιά παντοκρατορίας της Nissan στα «μικρά», επί των Θέμη Χαλκιά και Σωτήρη Σκαλτσά κατακτώντας παράλληλα και το πρωτάθλημα στην F2!

Ακόμα μια φορά που δεν κέρδισε Toyota την Α/5 ήταν το 2003 όταν ο «Γίνε Πρωταθλητής» Λάμπρος Αθανασούλας «έγινε» με Ford Puma Kit Car! Ο Λάμπρος που όλοι νιώσαμε εθνικά υπερήφανοι με τις επιτυχίες του τα επόμενα χρόνια στο Ακρόπολις, μπήκε στους αγώνες χάρη στο πρόγραμμα ανάδειξης νέων οδηγών της Toyota Hellas και των 4Τροχών.

Ακόμα ένας «Γίνε» τα κατάφερε, κι αυτός ήταν ο Λευτέρης Μανιαδάκης που επικράτησε του συναγωνισμού στο “Yaris Cup” δύο χρονιές, το 2004 και το 2005! Την πρώτη χρονιά ήταν οι Νίκος Γκίκας, Γιάννης Αναγνωστάκος και Νίκος Ζάχος που του έκαναν τη ζωή δύσκολη, ενώ την δεύτερη στο δρόμο του βρήκε τους μετέπειτα πρωταθλητές Ελλάδας Γιάννη Μπαντούνα, Γιάννη Πλάγο και Σάββα Λευκαδίτη.

Εδώ είναι που λένε πως η αξία των ηττημένων δίνει δόξα στο νικητή!

Από το αφιέρωμα στα «1300» δεν μπορεί να λείπουν πρωταθλητές όπως ο Σωτήρης Σκαλτσάς (2001) που θα κατακτούσε περισσότερους τίτλους με το Micra του αν δεν είχε την ατυχία να πέσει στα χρόνια της παντοδυναμίας της Toyota, ο Άγγελος Ζήβας (Toyota Starlet) που έφτασε πολλές φορές στην πηγή, αλλά ήπιε νερό μόνο το 1997 και ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος που κατάφερε το 1979 με το Talbot Avenger στο group1 ότι δεν κατάφερε πολλά χρόνια αργότερα στο Starlet Cup.

Την λαμπρή ιστορία της Α/5, συνεχίζουν οι νεότεροι με τους Αντώνη Αγγελόπουλο (Toyota Yaris- 2015) και El Nak Jr. (MG ZR 105- 2016) να γράφουν το όνομα τους δίπλα σε ονόματα- θρύλους των ελληνικών αγώνων, αλλά και λιγότερο νεότεροι με τον ARMA” να τα καταφέρνει το 2018 μετά από 35 χρόνια εμπλοκής στους αγώνες!

Το 2019 άρχισε δυνατά στη μικρότερη κατηγορία των ελληνικών ράλλυ, με τα παιδιά από Πύργο και Λαμία να κρατάνε τη σημαία ψηλά, και η συνέχεια αναμένεται ακόμα καλύτερη!

Αυτοί είναι οι «μικροί» Πρωταθλητές των τελευταίων 43 ετών:

2018       C6                           “ARMA” (NISSAN MICRA K11)

2017       C6                          ΜΠΑΞΕΒΑΝΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ (TOYOTA YARIS)

2016       C6                          EL NAK JR. (MG ZR)

2015       Α/5                         ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ (TOYOTA YARIS)

2014       Α/5                         ΔΕΝ ΜΕΤΡΗΣΕ

2013       Α/5                         ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (TOYOTA YARIS)

2012       Α/5                         ΠΟΛΙΤΗΣ ΝΙΚΟΣ (TOYOTA YARIS)

2011       Α/5                         ΔΕΝ ΜΕΤΡΗΣΕ

2010       Α/5                         ΑΓΓΕΛΕΤΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (TOYOTA YARIS)

2009       Α/5                         ΠΑΖΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (TOYOTA YARIS)

2008       Α/5                         ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (TOYOTA YARIS)

2007       Α/5                         ΠΑΖΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (TOYOTA YARIS)

2006       Α/5                         ΠΑΖΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (TOYOTA YARIS)

2005       Α/5                         ΜΑΝΙΑΔΑΚΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ (TOYOTA YARIS)

2004       Α/5                         ΜΑΝΙΑΔΑΚΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ (TOYOTA YARIS)

2003       A/5                         ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΑΣ ΛΑΜΠΡΟΣ (FORD PUMA KIT CAR)

2002       Α/5                         ΤΣΑΔΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ (TOYOTA YARIS)

2001       Α/5                         ΣΚΑΛΤΣΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ (NISSAN MICRA K11)

2000       Α/5                         ΒΑΖΑΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (NISSAN MICRA K11)

1999       A/5                         ΤΑΝΟΥΣΗΣ ΚΩΣΤΑΣ (TOYOTA STARLET EP91)

1998       Α/5                         ΒΑΖΑΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (NISSAN MICRA K11)

1997       A/5                         ΖΗΒΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ (TOYOTA STARLET EP81)

1996       A/5                         ΤΟΨΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ (TOYOTA STARLET EP81)

1995       A/5                         ΝΙΩΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ (TOYOTA STARLET EP81)

1994       A/5                         ΝΙΩΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ (TOYOTA STARLET EP81)

1993       Α/5                         ΝΙΩΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ (TOYOTA STARLET EP81)

1992       έως 1300              ΚΟΚΚΙΝΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ (PEUGEOT 205)

1991       έως 1300              ΤΑΝΟΥΣΗΣ ΚΩΣΤΑΣ (TOYOTA STARLET EP71)

1990       έως 1300              ΤΣΑΔΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ (LADA SAMARA)

1989       έως 1300              ΛΟΥΚΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1988       έως 1300              ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1987       έως 1300              ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1986       έως 1300              ΚΟΚΚΙΝΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1985       έως 1300              ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1984       Gr A έως 1300    ΚΑΝΔΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1983       Gr A έως 1300    ΣΒΑΡΝΙΑΣ ΠΕΤΡΟΣ (TOYOTA STARLET KP61)

1982       Gr A έως 1300    ΤΣΑΔΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ (LADA 1300)

1981       Gr1  έως 1300     ΜΑΡΙΝΟΣ ΣΤΑΘΗΣ (TOYOTA STARLET)

1980       Gr1  έως 1300     ΜΑΚΡΗΣ ΝΙΚΟΣ (TOYOTA COROLLA KE25)

1979       Gr1  έως 1300     ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΝΩΛΗΣ (TALBOT AVENGER)

1978       Gr1  έως 1300     “BENNY” (MAZDA 323)

1977       Gr1  έως 1300     ΓΚΑΛΛΟ ΒΑΓΓΕΛΗΣ (TOYOTA COROLLA TE25)

1976       Gr1  έως 1300     ΒΛΑΧΟΣ ΜΑΚΗΣ (TOYOTA COROLLA KE25)

 

Comments are closed.