Παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις το 2021 ήταν μια απολύτως επιτυχημένη χρονιά για τους Ελληνικούς Αγώνες Ράλλυ. Το συμμαζεμένο πρόγραμμα ελέω των επιταγών του covid-19 “δούλεψε” με αποτέλεσμα να παρακολουθήσουμε πολύ ενδιαφέροντα πρωταθλήματα Χώματος και Ασφάλτου, με αποκορύφωμα της χρονιάς ένα Παγκόσμιο Ράλλυ Ακρόπολις όπως το είχαμε ονειρευτεί!
Ειδικάρες, πολύ κόσμο στο βουνό, ακόμα πιο πολύ στο μοναδικό event στην Πλατεία Συντάγματος και στην εκκίνηση στην Ακρόπολη, υποδειγματική οργάνωση, κορυφαίες συμμετοχές σε όλες τις κατηγορίες και μια ντουζίνα από τους καλύτερους Έλληνες και Κύπριους οδηγούς να δίνουν ξεχωριστό χρώμα στη γιορτή.
Το GRally βρέθηκε το 2021 σύσσωμο στο βουνό στον Ελληνικό γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, όπως και σε όλους τους αγώνες του 57ου Πανελληνιου Πρωταθλήματος Ράλλυ και του Πρωταθλήματος Ράλλυ Ασφάλτου. Παρακολουθήσαμε τις 8 από τις 15 ειδικές διαδρομές του Ακρόπολις, τις 18 από τις 22 ειδικές του χωμάτινου πρωταθλήματος και τις 27 από τις 39 του ασφάλτινου καλύπτοντας τους αγώνες με καθημερινό ρεπορτάζ, φωτογραφίες και βίντεο με την πολύτιμη συνεργασία λεσχών και αγωνιζομένων. Ταξιδέψαμε από Θεσσαλονίκη και Αθήνα σε Κρήτη, Γιάννενα, Πύργο, Πήλιο, Λουτράκι, Λαμία, Ιτέα σε 10 Σαββατοκύριακα του χρόνου και δεν το μετανιώσαμε.
Είδαμε τα καλύτερα πρωταθλήματα των τελευταίων ετών σε χώμα και άσφαλτο με θέαμα και συναγωνισμό στις περισσότερες κατηγορίες. Στο 57ο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ τον πήχυ έθεσαν ψηλά οι Κυπριακές συμμετοχές που αναβάθμισαν την ποιότητα του θεσμού. Πιο ώριμοι από ποτέ οιΑλέξανδρος Τσουλόφτας- Στέλιος Ηλία έμειναν περισσότερο στο δρόμο από ότι περιμέναμε παρά την “Ούλλα Ένα” τακτική τους και κατέκτησαν με χαρακτηριστική άνεση τον τίτλο. Κέρδισαν κατά κράτος τους πρωταθλητές Κύπρου Σίμο Γαλαταριώτη- Αντώνη Ιωάννου όπως και όλους τους Έλληνες Πρωταθλητές των τελευταίων ετών που βρέθηκαν στο δρόμο τους. Ο 29χρονος Τσουλόφτας με την κατάκτηση του Πρωταθλήματος Ελλάδας αλλά και τη νίκη του στο Ράλλυ Κύπρου απέδειξε ότι είναι έτοιμος για το επόμενο βήμα που ξεπερνά τα σύνορα Ελλάδας και Κύπρου. Kάτι τέτοιο απαιτεί βέβαια διαφορετική νοοτροπία από αυτή του εγχειρήματος στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κάποια χρόνια πριν, όταν η προσπάθεια έμεινε στη μέση παρά το ελπιδοφόρο ξεκίνημα. Δεν γίνεται να τους κερδίσουμε όλους με το καλημέρα και η επιτυχία απαιτεί τουλάχιστον τριετές πλάνο είτε το project λέγεται ERC είτε WRC2. Οι Γαλαταριώτης- Ιωάννου από την πλευρά τους πιστοποίησαν την ποιότητα τους εντός ειδικών διαδρομών τερματίζοντας μπροστά από όλα τα ελληνικά πληρώματα στο Ράλλυ Ακρόπολις και κατακτώντας ακόμα μια φορά το “HONDA Γαλαταριώτης” Παγκύπριο Πρωτάθλημα. Για την ιστορία, οι μεγάλοι τους αντίπαλοι Τσουλόφτας- Ηλία αποχώρησαν στα μισά της διαδρομής, παρά το γεγονός ότι μέχρι τότε βρίσκονταν επικεφαλής της βαθμολογίας…
Ο ισχυρός Κυπριακός ανταγωνισμός “έσπρωξε μπροστά” και τους Πρωταθλητές Ελλάδος του 2019 Γιώργο Κεχαγιά- Μάριο Τσαούσογλου που βελτίωσαν αισθητά τις επιδόσεις τους κατά τη διάρκεια της χρονιάς κερδίζοντας παράλληλα και την πρώτη ελληνική θέση στο Ράλλυ Ακρόπολις. Τα λάθη κατά τη διάρκεια της χρονιάς δεν έλειψαν, αλλά χωρίς να σφάλλεις δεν μαθαίνεις, σε ένα περιβάλλον σιγουριάς που προσφέρει η σοβαρότητα της συμμετοχής της On Sale στο πρωτάθλημα. Σταθερή αξία η παρουσία των Ιορδάνη Σερδερίδη- Fred Miclotte που προσπαθούν να βελτιωθούν αναγνωρίζοντας την ανωτερότητα των αντιπάλων τους, ενώ κύρος προσέθεσε η συμμετοχή σε επιλεγμένους αγώνες των Γιάννη Παπαδημητρίου- Νίκου Πετρόπουλου και Σωκράτη Τσολακίδη- Γιώργου Πολυζώη που θα θέλαμε να τους δούμε να διεκδικούν το μικτό πρωτάθλημα του 2022. Οι Ελληνικοί αγώνες πρέπει να κερδίσουν και τις ποιοτικές συμμετοχές των Βασίλη και Γιάννη Βελάνη αλλά και Νίκου Παυλίδη- Allan Harryman που έλαμψαν στο WRC Ακρόπολις οι πρώτοι, και σε Μόντε Κάρλο και Monza οι δεύτεροι, και θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να επιστρέψουν στους εγχώριους θεσμούς. Ακόμη μια δυνατή συμμετοχή που την απολαύσαμε μόνο στο Ακρόπολις είναι αυτή των Γιάννη Πλάγου- Άλκη Ρέντη/ Κωνσταντίνου Σαμαρά.
Tο Citroen C3 Rally2 της AD Momentum Racing δεν το είδαμε τελικά στις ελληνικές διαδρομές το 2021 και μακάρι να το δούμε τόσο σε άσφαλτο όσο και σε χώμα το 2022. Και στις δύο επιφάνειες είναι διατεθειμένοι να συμμετάσχουν οι Λευτέρης Αλυγιζάκης- Μιχάλης Χατζηδάκης που αναβάθμισαν το επίπεδο το 2021 στην άσφαλτο, προσφέροντας ανταγωνισμό στους καλύτερους “ασφάλτινους” της τελευταίας 5ετίας Γιώργο Αναπολιοτάκη- Θανάση Τσιούκα, αρκεί εκεί στην ΕΠΑ να φτιάξουν μια έξυπνη προκήρυξη που να τραβήξει το ενδιαφέρον των πληρωμάτων.
Οι οκτώ αγώνες για έναν θεσμό είναι πάρα πολλοί, για ένα πρωτάθλημα που θέλουμε να είναι δυνατό και να ανταγωνίζονται όλοι με όλους. Είνια γεγονός οτί κανένα ελληνικό πλήρωμα δεν συμμετείχε σε περισσότερους από έξι αγώνες το 2021 κάτι που δείχνει και τη μορφή που πρέπει να έχει το μικτό. Δεν είναι ανάγκη να προσμετρούν όλοι στο “υπερπρωτάθλημα” που δημιουργήθηκε στα πρότυπα του πολύ επιτυχημένου Ισπανικού, σε μια από τις ελάχιστες χώρες πλην της Ελλάδος που παρέμενε πιστή στα δύο πρωταθλήματα διαφορετικής επιφάνειας. Έξι αγώνες για το μικτό (τρεις σε κάθε έδαφος) είναι υπεραρκετοί με τους υπόλοιπους (1+1) να μετράνε μόνο στο πρωτάθλημα της κάθε επιφάνειας.
Τόσο οι νέοι βασιλιάδες της ασφάλτου Αναπολιοτάκης- Τσιούκας όσο και οι νικητές του “καμένου” Παλάδιο Αλυγιζάκης- Χατζηδάκης ανήκουν στη γενιά των “γρήγορων”40ρηδων της Κρήτης που οργώνουν την Ελλάδα και σαρώνουν τους τίτλους. Μαζί τους οι ”Έλληνες Panizzi” Δημήτρης και Μάνος Κτιστάκης (Πρωταθλητές F2), οι 1600ρηδες Νικολιδάκης- Πετούσης, οι πρωταθλητές Ν Καζάνας- Μακράκης και ο πρωτοεμφανιζόμενος Τίτος Τιτάκης που μπήκε με το καλημέρα στα βαθιά ακολουθώντας το πρωτάθλημα με τον Αλέξανδρο Χαλκιαδάκη.
“Μικρότερος” όλων σε ηλικία και κυβικά ο “ironman” Στράτος Σταματάκης που περνάει το μήνυμα οτι οι ΑΜΕΑ μπορούν να κάνουν τα πάντα, όντας και πρωτοπόρος στην επικοινωνία.
Στα 40+ και το πιο βελτιωμένο δίδυμο του ασφάλτινου πρωταθλήματος, οι Κανδηλιώτης- Παπανδρέου (Κυπελλούχοι C2) που ετοιμάζονται να αναβαθμίσουν την παρουσία τους με προσεκτικά και προσεγμένα βήματα. Είμαστε σαφώς υπέρ της σταδιακής αναβάθμισης του στόλου των αγωνιστικών με αυτοκίνητα R σε όλες τις κατηγορίες ειδικά στο μεγάλο πρωτάθλημα, όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι τα saxoralla αποτελούν ακόμα την προσιτή λύση στην άσφαλτο.
Με τέτοια είδαμε φέτος καταπληκτικές επιδόσεις από τους σχεδόν 35χρονους “τρομοκράτες” Αυγερόπουλο- Γιαβάση (Κυπελλούχοι C5), Στεργιάδη- Γαζγάζη, Καρλιώτη- Ανάγνου αλλά και τους ακόμα πιο νέους κυπελλούχους C6 Κουτσοδήμο- Βλάγκα.
Μέλος της νέας γενιάς στα Ράλλυ και ο Πασχάλης Χατζημάρκος, δοκίμασε στο χώμα, δοκίμασε και στην άσφαλτο και έχουμε την αίσθηση ότι ήρθε για να μείνει. Την νέα γενιά που αντιπροσωπεύουν στο χώμα οι Νώντας Καρανικόλας (Πρωταθλητές F2) και Πάνος Ισμαήλος που εξελίσσονται με τα αυτοκίνητα κατηγορίας Rally4/R2 και έχουν τις δυνατότητες για το επόμενο βήμα και οι πρωταθλητές Ν Αθανασόπουλος- Μπαρδάκης που μαθαίνουν γρήγορα.
Αφήσαμε για το τέλος τους Έλληνες Juniors που μπορούν με την κατάλληλη υποστήριξη να μας εκπροσωπήσουν επάξια και στο εξωτερικό. Οι “Panagiotis Roustemis” και “Backo” μόλις στα 23 τους έχουν ήδη δώσει τα διαπιστευτήρια τους στις εγχώριες διοργανώσεις τα δύο τελευταία χρόνια, με τον πρώτο να εντυπωσιάζει φέτος και στο Ράλλυ Ακρόπολις! “Χέρια” έχουν και οι δύο αλλά το ολοκληρωμένο πακέτο απαιτεί συνεχή εξέλιξη σε όλους τους τομείς και αρκετή δουλειά στην επικοινωνία. Μαζί με αυτούς οι εκπρόσωποι μας στο FIA Rally Star η 21χρονη Μαριαλένα Παυλή και ο 23χρονος Γρηγόρης Εμμανουήλ που θα διαγωνιστούν με τους καλύτερους νέους της Ευρώπης για μια θέση στο JuniorWRC του 2023 και τους ευχόμαστε τα καλύτερα!
Όσο για εμάς στο GRally, στόχος μας είναι να καλύψουμε το 58ο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και το Παγκόσμιο Ράλλυ Ακρόπολις επιδιώκοντας συνεργασίες που θα υποστηρίξουν την προσπάθεια μας. Το 2021 ήταν μαζί μας η Baxevanakis Jap Parts, συνεργαστήκαμε με τις ομάδες του Jourdan Σερδερίδη, τη Step Racing, τη VE2 Rally Team, την i-race και τον Λευτέρη Αλυγιζάκη, την Valavanis RACE Team και τον Παναγιώτη Παραδείση. Πολλοί ήταν επίσης οι αγωνιζόμενοι και οι λέσχες που προτίμησαν τις φωτογραφίες και τα video μας.
Χωρίς αυτούς δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να ακολουθήσουμε αυτό που τόσο αγαπάμε!
Και του χρόνου
Αυτοί είναι οι 57 πρωταθλητές Ελλάδας στα ράλλυ:
2021 ΤΣΟΥΛΟΦΤΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
2020 ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ
2019 ΚΕΧΑΓΙΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
2018 ΜΠΑΝΤΟΥΝΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
2017 ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ
2016 ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
2015 ΚΥΡΚΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
2014 ΚΥΡΚΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
2013 ΚΥΡΚΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
2012 ΝΙΩΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
2011 ΚΥΡΚΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
2010 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
2009 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
2008 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
2007 ΚΥΡΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
2006 ΚΥΡΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
2005 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
2004 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
2003 ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ
2002 ΘΕΡΓΙΑΚΗΣ ΜΑΚΗΣ
2001 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
2000 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
1999 ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ
1998 ΚΥΡΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
1997 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
1996 ΚΥΡΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
1995 ΒΩΒΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ
1994 ΚΥΡΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
1993 ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΑΣ
1992 “JIGGER”
1991 “JIGGER”
1990 “JIGGER”
1989 “JIGGER”
1988 “JIGGER”
1987 “JIGGER”
1986 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1985 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1984 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1983 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1982 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1981 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1980 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1979 ΜΟΣΧΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
1978 «ΣΙΡΟΚΟ»
1977 «ΣΙΡΟΚΟ»
1976 «ΣΙΡΟΚΟ»
1975 «ΛΕΩΝΙΔΑΣ»
1974 «ΛΕΩΝΙΔΑΣ»
1973 «ΣΙΡΟΚΟ»
1972 «ΣΙΡΟΚΟ»
1971 «ΛΕΩΝΙΔΑΣ»
1970 «ΣΙΡΟΚΟ»
1969 «ΛΕΩΝΙΔΑΣ»
1968 ΠΕΣΜΑΤΖΟΓΛΟΥ ΤΖΩΝΥ
1967 «ΕΙΠΩΡΧ»
1966 ΖΑΛΜΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
1965 ΖΑΛΜΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ