To 2023 περνάει σε λίγες ώρες στην ιστορία και καταγράφεται με θετικό πρόσημο όσον αφορά στην πορεία των Ελληνικών Αγώνων Ράλλυ. Μετά το υποτονικό 2022, τη χειρότερη χρονιά των ελληνικών ράλλυ, άρχισε και πάλι να φαίνεται στον ορίζοντα μια ελπίδα για καλύτερες ημέρες, μια άνθηση που συνδυάζεται και με την εκ νέου καθιέρωση του δικού μας Ράλλυ Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.

            Αντί ανασκόπησης, επιλέγουμε τα 10 κορυφαία σημάδια του 2023 που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι βρισκόμαστε πλέον στον σωστό δρόμο.

 

  1. Νέοι και πρωτοεμφανιζόμενοι οδηγοί το 2023 στις ειδικές διαδρομές!

Πολλά νέα πρόσωπα εμφανίστηκαν τη χρονιά που πέρασε στις ειδικές διαδρομές της πατρίδας μας, τόσο στην άσφαλτο όσο και στο χώμα, και έφεραν φρέσκο αέρα στο οικοδόμημα των ελληνικών ράλλυ. Νέοι και “νέοι” ήρθαν στα ράλλυ φέρνοντας μαζί τους θετική αύρα, δημιουργώντας την ελπίδα ότι θα παραμείνουν και θα συμβάλλουν στη συρρίκνωση της μίζερης ρουτίνας των τελευταίων ετών.

Ο 26χρονος Γιώργος Αμούτζας έκανε αισθητή την παρουσία του στα χωμάτινα ράλλυ. Εξέπληξε τους πάντες με την ταχύτητα του, καταφέρνοντας μάλιστα να ανεβεί 3 φορές στο βάθρο της F2 και δίνοντας υποσχέσεις ότι του χρόνου θα είναι ακόμα πιο ανταγωνιστικός. Πρωτοεμφανιζόμενος σε ειδικές διαδρομές το 2023 και ο Θάνος Μόσχος έδειξε με το καλημέρα ότι αποτελεί έναν υπολογίσιμο αντίπαλο στη δικίνητη κατηγορία. Η εξέλιξη του μάλιστα κατά τη διάρκεια της χρονιάς σε ειδικές διαδρομές που τις έτρεχε για πρώτη φορά δείχνουν ότι τα περιθώρια βελτίωσης είναι μεγάλα. Ο Γιώργος Δελαπόρτας πάτησε κι αυτός για πρώτη φορά χώμα με αντίπαλο το χρονόμετρο, το ευχαριστήθηκε και παρέσυρε μαζί του κι άλλους να ψάξουν τη “μεταγραφή” από τους αγώνες regularity στους αγώνες ράλλυ. Η αναβάθμιση της παρουσίας του τη νέα χρονιά είναι δεδομένη, ενώ δεν πέρασαν απαρατήρητες και οι επιδόσεις του στο Ράλλυ Ακρόπολις.

Αναβαθμισμένη παρουσία αναμένεται και για τους υιούς του “Jigger” τη νέα χρονιά οι οποίοι έκαναν φέτος τα πρώτα τους δειλά βήματα σε έναν χώρο που έγραψε ιστορία ο πατέρας τους. Ο 24χρονος Flandy και ο 19χρονος JJ πάτησαν γκάζι στις πρώτες ειδικές διαδρομές της καριέρας τους, η οποία ευχόμαστε να είναι μακρά, με τον πολύπειρο Κώστα Στεφανή στο πλευρό τους και έπεται συνέχεια. Στα 24 του έκανε την είσοδο του στα Ράλλυ και ο Νίκος Βιγκόπουλος και έδειξε ότι έχει το “πακέτο” να πρωταγωνιστήσει. Με τσαγανό, όρεξη για πολλή “δουλειά”, τους κατάλληλους ανθρώπους δίπλα του και προερχόμενος από αγωνιστική οικογένεια έχει όλα τα φόντα  για να αφήσει το στίγμα του. Σε χώμα αλλά και άσφαλτο δοκίμασε φέτος τις δυνάμεις της και η 23χρονη Μαριαλένα Παυλή. Ατυχίες και μηχανικές βλάβες δεν την άφησαν να το ευχαριστηθεί και να διανύσει τα αγωνιστικά χιλιόμετρα που επιθυμούσε, όμως θα επιστρέψει δριμύτερη το 2024 για ακόμη περισσότερες προκλήσεις. Αρκετά χωμάτινα χιλιόμετρα, λόγω και της συμμετοχής του στο Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις στην κατηγορία Legends έκανε και ο 19χρονος Αχιλλέας Χριστοδούλου που μαζεύει εμπειρίες.

Η είσοδος όλων αυτών των ταλέντων στα ράλλυ, με την παρουσία των περισσότερο ή λιγότερο “παλιών” Juniors όπως ο “Παναγιώτης Ρουστέμης”, ο Διονύσης και ο Χάρης Γαζετάς, ο Άρης Μαυραγάνης, ο Παναγιώτης Ανδρικόπουλος, o Χρήστος Κο “ξενιτεμένος” Χρήστος Ρουσόπουλος, o Γιάννης Μόσιος και αρκετοί άλλοι που ίσως ξεχνάμε, κάνουν επιτακτική την ανάγκη αναθεώρησης του πρωταθλήματος Juniors, για την προσμέτρηση σε αυτό ακόμα περισσότερων οδηγών. Αυτό μπορεί να γίνει με την επέκταση του ορίου ηλικίας στα 30, την προσμέτρηση αγωνιστικών από όλη την F2, αλλά και τη θέσπιση του στα κύπελλα. 

 

2. Τσουλόφτας- Ηλία ξανά Πρωταθλητές!

Για δεύτερη φορά στην καριέρα τους οι Αλέξανδρος Τσουλόφτας- Στέλιος Ηλία αναδείχτηκαν πρωταθλητές Ελλάδος προσθέτοντας τα ονόματα τους σε μια κλειστή ελίτ μιας ντουζίνας οδηγών που το έχουν καταφέρει. Η παρουσία του 31χρονου Κύπριου στα Ελληνικά βουνά αναβαθμίζει το χώρο, με τα σύνορα της πατρίδας μας να μοιάζουν μικρά για να χωρέσουν το ταλέντο του. Επαγγελματίας πίσω από το τιμόνι, με πολλά χιλιόμετρα σε δοκιμές και στο περιθώριο των αγώνων, δεν έχει βρει αντίπαλο στο χώμα, ενώ η “ούλλα ένα” προσέγγιση του δεν τον άφησε να αποδείξει την αξία του και στην άσφαλτο. Μια προσέγγιση που όσο κι αν του κόστισε, δηλώνει ότι δεν την αποχωρίζεται.

Η αξία του φετινού του τίτλου γίνεται ακόμα μεγαλύτερη αν αναλογιστούμε το μέγεθος των αντιπάλων του, με τον δύο φορές Πρωταθλητή Γιάννη Παπαδημητρίου να παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστικός και τον επίσης Πρωταθλητή Γιώργο Κεχαγιά να βελτιώνει συνεχώς τις επιδόσεις του. Ευχάριστη νότα στα ελληνικά χώματα αποτελεί η συμμετοχή πολλών Κύπριων, εκτός του Πρωταθλητή, με τους Πέτρο Παντελή, Γιώργο Αγαθοκλέους, Πανίκο Πολυκάρπου, Χρύσο Παντελή, Φοίβο Νικολάου, Γιάγκο Γιάγκου, Κώστα Λαό να μας τιμούν με την παρουσία τους τη στιγμή που οι Κυπριακοί Αγώνες πνέουν τα λοίσθια…

 

3. Αναπολιοτάκης- Τσιούκας οι πρίγκηπες της ασφάλτου

Με τον τίτλο του “βασιλιά” της ασφάλτου να ανήκει δικαιωματικά στον Λεωνίδα Κύρκο,  που κράτησε τα σκήπτρα των ασφάλτινων Ράλλυ για 20 συναπτά έτη, ο τίτλος      του “πρίγκηπα” είναι αυτός που ταιριάζει στον Γιώργο Αναπολιοτάκη που για έκτη φορά κατέκτησε τον ασφάλτινο τίτλο. Ο ψηλός από την Κρήτη, που γνωρίζει καλά και το παιχνίδι της τακτικής, καρδιοχτύπησε στο φινάλε της χρονιάς και μάλιστα εντός έδρας, κινδυνεύοντας να χάσει τα πρωτεία από μηχανικό πρόβλημα. Τυχερός στην ατυχία του, αλλά κυρίως ικανός, κατάφερε να φτάσει ως τον τερματισμό και να πανηγυρίσει ακόμα ένα πρωτάθλημα.

Ένας θεσμός που είχε το 2023 τέσσερις διαφορετικούς νικητές σε ισάριθμους αγώνες! Οι Τσουλόφτας- Ηλία ήταν οι νικητές στο Πήλιο, οι Πρωταθλητές απάντησαν στη Λαμία, οι Τσολακίδης- Πολυζώης κέρδισαν στην Έκθεση και οι Αλυγιζάκης- Χατζηδάκης έκλεισαν τη χρονιά με νίκη στην Κρήτη. Σε ένα πρωτάθλημα που δεν είδαμε ποτέ την πολυαναμενόμενη απευθείας κόντρα των δύο πρωταθλητών Ελλάδας του 2023, για διάφορους λόγους, και που ελπίζουμε το 2024 να είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον και ανταγωνιστικό! Είναι κρίμα που θα περιμένουμε ως το καλοκαίρι για να ξεκινήσει, ενώ η προσθήκη του Ράλλυ Φθιώτιδος σε ένα διεθνές πρωτάθλημα όπως το TER, όσο περιορισμένου ενδιαφέροντος κι αν είναι αυτό, θα δώσει άλλο κύρος στον θεσμό του ασφάλτινου πρωταθλήματος.

 

4. Χατζημάρκος- Τσαούσογλου Πρωταθλητές F2 με σταθερά βήματα

Μεγάλες μάχες και ενδιαφέρον μέχρι το τέλος είχαμε στο χωμάτινο πρωτάθλημα της κατηγορίας F2. Σχετικά νέος στους αγώνες Ράλλυ ο 35χρονος Πασχάλης Χατζημάρκος κοίταξε στα μάτια τον ανταγωνισμό και κατάφερε να κατακτήσει τον πρώτο του τίτλο στα Ράλλυ απέναντι μάλιστα στον δύο φορές πρωταθλητή Νώντα Καρανικόλα. Ο Σερραίος οδηγός με τον έμπειρο Μάριο Τσαούσογλου δίπλα του, αποφάσισε στην αρχή της χρονιάς ότι η μεταπήδηση στη μεγάλη κατηγορία θα ήταν πολύ πρόωρη, με την απόκτηση εμπειριών και τη βελτίωση της απόδοσης με αυτοκίνητο της δικίνητης κατηγορίας να αποτελεί προτεραιότητα, με το αποτέλεσμα να τους ανταμοίβει.

Ο συναγωνισμός και η ευγενής άμιλλα μεταξύ των πρωταγωνιστών της F2 αποτέλεσε παράδειγμα προς μίμηση, με την επιλεκτική παρουσία κι άλλων ταχύτατων οδηγών όπως του Πανίκου Πολυκάρπου, του Γιώργου Αμούτζα, του Κώστα Μυλωνά, του Αντώνη Αγγελόπουλου, του Σάββα Λευκαδίτη και του Χρύσου Παντελή να προσθέτει ξεχωριστές πινελιές στον ανταγωνισμό. Η μάχη των δύο πρωταθλητών αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024, σε μεγαλύτερη μάλιστα κατηγορία, η οποία με τη συμμετοχή αρκετών εξαιρετικών πληρωμάτων θα τραβήξει το ενδιαφέρον των θεατών.

 

5. Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις αγώνας πρότυπο!

Το Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις που διεξήχθη από την ΟΜΑΕ τον Νοέμβριο αποτέλεσε αγώνα πρότυπο και στάθηκε επάξια στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ιστορικών Αυτοκινήτων. Με ατού τη σχεδίαση, την προβολή και τη διατήρηση των χαρακτηριστικών των ράλλυ του παρελθόντος απέσπασε κολακευτικά σχόλια από τη διεθνή ομοσπονδία, τους οδηγούς και τους λίγους θεατές.

Σε έναν αγώνα που δεν περιμέναμε επιδόσεις και περάσματα αντίστοιχα του “κανονικού” Ακρόπολις, αισθανθήκαμε την ελληνική φύση, την περιπέτεια και την χαρά του τερματισμού. Και του χρόνου, με αυξημένη βαθμολογία μάλιστα, ώστε περισσότερα πληρώματα από το εξωτερικό να βρουν βαθμολογικό ενδιαφέρον και να πάρουν γεύση από τις ομορφιές της Ελλάδας.

 

6. Έλληνες με πλήρες πρόγραμμα στην Ιταλία

Το 2023 ήταν η πρώτη χρονιά που Ελληνικά πληρώματα συμμετείχαν σε κάποιο θεσμό του εξωτερικού με πλήρες πρόγραμμα λαμβάνοντας μέρος σε όλους τους αγώνες. Τρεις Μακεδόνες, ο Νίκος Παυλίδης (με συνοδηγό τον Allan Harryman), ο Σωτήρης Ιερεμιάδης (με συνοδηγό τον Pietro Ometto) και ο Νίκος Τσακίρης (με συνοδηγό τον Νίκο Ιντζόγλου) ξενιτεύτηκαν μαζεύοντας εμπειρίες που θα φανούν χρήσιμες τόσο στους ίδιους, όσο και στους ελληνικούς αγώνες γενικότερα.

Ο Παυλίδης συμμετείχε στο Ιταλικό Πρωτάθλημα Χώματος συμμετέχοντας στους 6 αγώνες του, καταφέρνοντας μάλιστα να ολοκληρώσει στην τέταρτη θέση της βαθμολογίας της κατηγορίας Over55, με πρωταθλητή τον “πολύ” Paolo Andreucci.

O Ιερεμιάδης συμμετείχε στους τέσσερις αγώνες του πολύ ανταγωνιστικού Ιταλικού International Rally Cup καταφέρνοντας να βαθμολογηθεί, στην πρώτη του ουσιαστικά πλήρη χρονιά στα Ράλλυ.

Οι Τσακίρης- Ιντζόγλου τερμάτισαν και στα τρία ράλλυ του Lakes Rally Trophy με αγώνες σε Ιταλία και Ελβετία καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση της κατάταξης.

Η εμπλοκή των πληρωμάτων και η επικοινωνία της συμμετοχής τους ήταν σε υψηλό επίπεδο, με όλα τα μέσα ενημέρωσης του ειδικού τύπου να αγκαλιάζουν την προσπάθεια τους, με σημαντικό το ότι ακολούθησαν θεσμό και όχι μεμονωμένους αγώνες.

 

7. Πανηγυρική εκκίνηση- γιορτή σε Ράλλυ ΔΕΘ και Ολυμπιακό Ράλλυ!

Η φαντασμαγορική εκκίνηση του Ράλλυ ΔΕΘ στην Πλατεία Αριστοτέλους και η αντίστοιχη του Ολυμπιακού Ράλλυ στην κεντρική Πλατεία του Πύργου ήταν από τα highlights της φετινής χρονιάς! Αγώνες δεν είναι μόνο επιδόσεις και χρονόμετρα, είναι και επαφή με την κοινωνία, είναι γιορτή, είναι πολιτισμός. Οι χιλιάδες κόσμου που βρέθηκαν στο κεντρικότερο σημείο της συμπρωτεύουσας και της πρωτεύουσας της Ηλείας για να συμμετέχουν στη γιορτή με τα αγωνιστικά, τα πυροτεχνήματα, τους πυρσούς, μόνο διαφήμιση για τα Ράλλυ μπορούν να λογιστούν.

Εκτός των πανηγυρικών εκκινήσεων σε ΔΕΘ και Ολυμπιακό, μας άρεσε η υπερειδική της Θήβας στο Ράλλυ Στερεάς Ελλάδας, ο διπλός αγώνας της Φθιώτιδας με την ΑΛΑΛ, υπεύθυνη διοργάνωσης και του ελληνικού αγώνα του TER να μη μασάει στα δύσκολα, και βέβαια οι Ακροπολικές ειδικές του Φθινοπωρινού Ράλλυ. Γιατί ο κόσμος πρέπει να επιστρέψει στο βουνό, πρέπει να επιστρέψει στα Ράλλυ.

8. Κύρκος- Πολυζώης η επιστροφή στους τίτλους!

Ένας Κύρκος επέστρεψε στους ελληνικούς αγώνες Ράλλυ και πρόσθεσε το όνομα του στη λίστα των πρωταθλητών. Ο Πάνος Κύρκος, γιος του 5 φορές Πρωταθλητή Ελλάδας Λεωνίδα (κατέκτησε και 20 τίτλους στην άσφαλτο!) και ανηψιός του 4 φορές Πρωταθλητή Ελλάδας Λάμπρου, κατέκτησε τον πρώτο του τίτλο στα Ράλλυ, αυτόν του Πρωταθλητή κατηγορίας Ν! Μαζί με τον επίσης πολυπρωταθλητή δίπλα στους Κύρκους Γιώργο Πολυζώη κέρδισαν σε όλους τους αγώνες και γέννησαν προσδοκίες για ακόμα έναν διεκδικητή του “μεγάλου” πρωταθλήματος τα επόμενα χρόνια.

Σε μια κατηγορία Ν που συμπλήρωσε τον κύκλο της στους Ελληνικούς αγώνες, το δίδυμο δεν περιορίστηκε στη βαθμοθηρία αλλά κοίταξε στα μάτια και αγωνιζόμενους της μεγαλύτερης κατηγορίας. Ας ελπίσουμε ότι θα τους δούμε του χρόνου με κάτι πιο ισχυρό και σύγχρονο να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στην αναβάθμιση των Ελληνικών Ράλλυ.

9. Στεργιάδης- Γαζγάζης Κυπελλούχοι Βορείου Ελλάδος

Τα Ράλλυ δεν είναι μόνο για τους πλούσιους, είναι και για τα παιδιά που με τα ταπεινά σαξόραλα και με χορηγό το υστέρημα τους συμμετέχουν στους αγώνες και προσφέρουν θέαμα. Οι Θανάσης Στεργιάδης- Παναγιώτης Γαζγάζης είναι ένα πλήρωμα που με ένα Peugeot 106 και περιορισμένο προϋπολογισμό κατάφερε να κατακτήσει το Κύπελλο Βορείου Ελλάδος αλλά παράλληλα και το Πανελλήνιο Κύπελλο κατηγορίας C5 οδηγώντας στο όριο σε όλους τους αγώνες του.

Κοντά σε αυτούς και όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες των χαμηλότερων κατηγοριών που αποτελούν πάντα τους αιμοδότες των Ελληνικών Αγώνων. Ειδική μνεία οφείλουμε στους διεκδικητές του τίτλου της C6 στην άσφαλτο, οι οποίοι ήταν οι μόνοι (μαζί με το δίδυμο Κωνσταντινίδης- Κυπαρισσάς) που ακολούθησαν πλήρες πρόγραμμα στο Πρωτάθλημα. Συγχαρητήρια στους Βαγγέλη Μασιάλα, Νίκο Μανούσκο, Αλέξανδρο Αβραμίδη και στους συνοδηγούς τους που πήγαν παντού, αλλά και στους Γιάννη Κουτσοδήμο και Στράτο Σταματάκη με τους συνοδηγούς τους που συμπλήρωσαν την όμορφη παρέα της C6.

10. Δημήτρης Κτιστάκης-  Μάνος Κτιστάκης- Πεντάστεροι!

Φτάνοντας στην πέμπτη τους κατάκτηση του τίτλου της κατηγορίας F2 στην άσφαλτο, τα αδέρφια Κτιστάκη αποτελούν το πιο επιτυχημένο δίδυμο στην ιστορία της κατηγορίας. Πάντα με το Peugeot 306 δεν είχαν αντίπαλο ούτε στις φετινές ειδικές κερδίζοντας όλους τους αγώνες στους οποίους συμμετείχαν.

Στα θετικά της φετινής χρονιάς στην F2, η παρουσία ικανότατων οδηγών με Kit Cars όπως οι Θάνος Μόσχος, Χρήστος Αυγερόπουλος, Φώτης Μπρόζος που ανέβασαν το επίπεδο του συναγωνισμού, η επιστροφή του Δημήτρη Μίχου έστω και για τη μισή σεζόν με σύγχρονο όπλο, και η παρουσία των Κωνσταντινίδη, Τιτάκη με τα DS3 R3T στο πρωτάθλημα.

Καλή χρονιά σε όλους και ευτυχισμένο το 2024!

Από Harris