Ακολουθώντας τα χνάρια του πατέρα του, ο Θέμης Χαλκιάς φέτος κλείνει 20 χρόνια εμπλοκής στους αγώνες. Μετά από διάλειμμα ενός χρόνου, κάνει δυναμικό comeback, με ένα αυτοκίνητο που έχει αγαπήσει στο παρελθόν. Έχει, λοιπόν, ξανά στα χέρια του το Subaru Impreza N14 και είναι έτοιμος να ριχτεί στη μάχη του Ολυμπιακού Ράλλυ. Ύστερα από παρότρυνση του “χωμάτινου” φίλου, Κώστα Βασιλογιάννη, βρεθήκαμε στις εγκαταστάσεις της NISSAN Χαλκιάς και συνομιλήσαμε μαζί του.
- Πάντα υπάρχει ένας Χαλκιάς στους αγώνες. Ο πατέρας σου είχε ενεργό ρόλο τις δεκαετίες του ’80 και ’90. Πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε αυτή του η ενασχόληση ώστε να εμπλακείς κι εσύ με τα ράλλυ;
Ο πατέρας μου, ο Βασίλης Χαλκιάς, συμμετείχε στους αγώνες από το 1984. Θυμάμαι, χαρακτηριστικά πως ο πρώτος του αγώνας ήταν το Εαρινό Ράλλυ εκείνης της χρονιάς με ένα ταξί Datsun Violet, το οποίο χρησιμοποιούσε ως οικογενειακό αυτοκίνητο. Από την αρχή της εμπλοκής του, πήγαινα κι εγώ μαζί του στο σέρβις. Το 1984, έτρεξε για πρώτη φορά στο Ράλλυ Ακρόπολις, καταφέρνοντας μάλιστα να τερματίσει. Θυμάμαι τότε πως όταν ο πατέρας μου έφτασε στη ράμπα του τερματισμού και έκλαιγα με λυγμούς από τη χαρά μου, όντας παιδάκι 9 χρονών. Έκτοτε, ο πατέρας μου συμμετείχε σε διάφορα ράλλυ, και έτσι θέλοντας και μη, το μικρόβιο έμπαινε στο πετσί μου. Με την άφιξη του αυτοκινήτου στο σέρβις, είχα το ρόλο του καθαριστή, καθώς έπαιρνα κουβά και σφουγγάρι και γρήγορα-γρήγορα καθάριζα όλο το αυτοκίνητο. Όπως καταλαβαίνεις, μεγάλωσα μέσα στους αγώνες και γι’ αυτό τους αγάπησα. Με βοήθησαν, επίσης, στη δουλειά μου, καθώς η τεχνογνωσία από τους αγώνες και τα προβλήματα που μπορεί εκεί να αντιμετωπίσεις, σου προσφέρουν περαιτέρω γνώση για την επισκευή των αυτοκινήτων καθημερινής χρήσης. Γενικά, μαθαίνεις πολλά μέσα από τους αγώνες.
- Πόσο σημαντική ήταν η εμπλοκή σου στο Micra Challenge στα τέλη του 90, ώστε να εξελιχθείς σαν οδηγός; Τι αποκόμισες από αυτά;
Όνειρο ζωής κάθε εφήβου, ειδικά μετά τα 15 του είναι να τρέξει σε κάποιον αγώνα. Μου δόθηκε η ευκαιρία το 1997, μέσω του ενιαίου της Nissan, να τρέξω τον πρώτο μου αγώνα, το Ράλλυ Θερμαϊκού. Λίγες ημέρες πριν τον αγώνα, κάναμε δοκιμές με το συνοδηγό μου, Νίκο Μουζάκη, ώστε να διαπιστώσει εάν είμαι έτοιμος να αγωνιστώ σε αγώνα ράλλυ. Αυτός επιβεβαίωσε στον πατέρα μου πως μπορώ να κρατήσω το αμάξι εντός δρόμου και πως άκουγα τις συμβουλές του. Στο Θερμαϊκού, στην απλή από τη ράμπα εκκίνησης έως την πρώτη ειδική, θυμάμαι πως τα πόδια μου έτρεμαν πολύ έντονα, ίσως από τη χαρά μου, ίσως από το φόβο μου. Μόλις, βέβαια, ξεκίνησα στην πρώτη ειδική, άρχισα να χαλαρώνω και να οδηγάω κανονικά, καθώς πλέον ήμουν συγκεντρωμένος στην οδήγηση 100% και όχι στο τι πρόκειται να συμβεί παρακάτω. Η εμπειρία ήταν φοβερή, έχοντας την καθοδήγηση του Νίκου Μουζάκη. Όταν είσαι νέος στο χώρο των αγώνων, δεν κοιτάς τις επιδόσεις. Προσπαθείς να παραμείνεις μέσα στο δρόμο, να είσαι αξιοπρεπής και να ανεβείς στη ράμπα του τερματισμού. Εγώ, βέβαια, από τον δεύτερό μου αγώνα, άρχισα να κοιτάω τους χρόνους εκνευρίζοντας το συνοδηγό μου. Στο Ράλλυ Ολύμπιο του 1997, στο δεύτερό μου αγώνα, τερμάτισα πρώτος στο Challenge, αλλά εγκατέλειψα στην απλή μέχρι τον τερματισμό, από μισόμπαρο, σε έναν αγώνα που συμμετείχαν όλοι οι πρωταγωνιστές του κυπέλλου. Θυμάμαι πως μετά από αυτό το συμβάν, έκλαιγα για αρκετό καιρό, καθώς θα ήταν μεγάλη επιτυχία για εμένα αν ερχόταν αυτό το αποτέλεσμα. Στη συνέχεια, ακολούθησα το πρωτάθλημα για 2-3 χρόνια, αλλά δυστυχώς λόγω της δουλειάς μου, της επιχείρησης με την οποία έπρεπε να ασχολούμαι, δεν είχα τη δυνατότητα για πλήρη εμπλοκή. Από το Micra Challenge αποκόμισα πάρα πολλά, ήταν ένα σχολείο για εμένα.
- Παρ’ ότι ξεκίνησες την εμπλοκή σου το 1997, η πρώτη σου επαφή με την άσφαλτο έγινε 8 χρόνια αργότερα. Ποιος ο λόγος που προτιμάς το χώμα έναντι της ασφάλτου;
Η αλήθεια είναι πως έχω κάνει μόνο 3 ασφάλτινους αγώνες, καθώς η άσφαλτος ποτέ δεν με συγκινούσε. Λάθος μου, καθώς μετά από 20 χρόνια εμπλοκής μου με τους αγώνες, σε ασφάλτινο τερέν δεν είμαι ανταγωνιστικός. Η νοοτροπία και η φιλοσοφία στην άσφαλτο είναι διαφορετική σε σχέση με το χώμα. Το χώμα είναι πιο δύσκολο στην οδήγηση και απαιτεί εξάσκηση. Η άσφαλτος, απαιτεί πολλές δοκιμές. Δυστυχώς, λόγω φόρτου εργασίας, δεν έχω χρόνο να διαθέσω σε αυτό το κομμάτι. Δεν έχω πρόβλημα να πάω σε έναν ασφάλτινο αγώνα και να τερματίσω τελευταίος, απλώς θέλω φεύγοντας να αισθάνομαι πως έχω αποκομίσει σημαντική εμπειρία για τη συνέχεια.
- Σε μία από τις 9 συμμετοχές σου στο Ακρόπολις, το 2013, κατάφερες να τερματίσεις πρώτος Έλληνας. Περιέγραψε μας πώς ένιωσες στο τελευταίο «παγκόσμιο» Ακρόπολις.
Ήταν φοβερή εμπειρία για εμένα αυτό που συνέβη πριν 3 περίπου χρόνια. Η πρώτη θέση μεταξύ των Ελλήνων στο Ακρόπολις είναι το καλύτερό μου αποτέλεσμα μέχρι στιγμής, ανεξαρτήτως του γεγονότος πως εκείνη τη χρονιά δεν συμμετείχαν πολλά Ελληνικά πληρώματα στον αγώνα. Δεν πήγα φλατ άουτ, αλλά ακολούθησα ένα δικό μου σβέλτο ρυθμό, ο οποίος μου βγήκε τελικά. Τα συναισθήματα, η αγάπη που εισέπραττα και η αντιμετώπιση από τον κόσμο, με έκαναν να νιώθω καταπληκτικά . Ήταν για μένα ηθική ικανοποίηση για ό,τι έχω καταφέρει να κάνω όλα αυτά τα χρόνια και παράλληλα μια πολύ καλή διαφήμιση των χορηγών και της επιχείρησής μου.
- Πώς βλέπεις την επιστροφή του Ράλλυ Ακρόπολις στη Λαμία;
Για εμάς το Ακρόπολις φέτος θα είναι γιορτή, λόγω της νέας μονάδας ΚΤΕΟ που ανοίξαμε στη Λαμία, στις αρχές Μαρτίου. Θα είμαστε χορηγοί του αγώνα και θα τον στηρίξουμε. Αγαπάω πολύ τις ειδικές της Φθιώτιδας και είμαι της άποψης πως είναι ωραίο να υπάρχει εναλλαγή των ειδικών του εθνικού μας αγώνα και να μη γίνεται συνέχεια στις ίδιες διαδρομές. Το Ακρόπολις θα μαζέψει φέτος αρκετό κόσμο, ο οποίος είχε χαθεί τα τελευταία χρόνια. Οι φίλοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού αγαπάνε αυτές τις ειδικές και εξαιτίας της απόστασης από την πρωτεύουσα, αρκετοί θα κάνουν διήμερες και τριήμερες εξορμήσεις, κάτι που απυσίαζε τα τελευταία χρόνια.
- Στο παρελθόν οδήγησες Subaru για 3 χρονιές, πριν μεταπηδήσεις πάλι σε Mitsubishi. Πώς σου ήρθε η σκέψη να αποκτήσεις και πάλι το Subaru;
Ναι, από τις αρχές τις δεκαετίας του ‘00, οδήγησα διάφορων γενιών Mitsubishi. Όταν βγήκε το Subaru, σε συζήτηση που είχα με το μηχανικό μου, κατέληξα πως δεν μπορεί το Impreza να μη στρίβει καλύτερα από τα Evo. Το 2009, πήγα στην Αυστρία για να φέρω το προδιαγραφών N14 Subaru, αλλά δυστυχώς παρά το μεγάλο κόστος του όλου πρότζεκτ, δεν το ευχαριστηθήκαμε. Επειδή ήταν από τα πρώτα Subaru που φτιάχτηκαν, το αυτοκίνητο αντιμετώπιζε προβλήματα νεότητας. Δεν θυμάμαι κάποιον αγώνα που να έχω τερματίσει ευχαριστημένος. Ακόμη και στον τελευταίο αγώνα με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, στην Ελάτεια του 2011, που κερδίσαμε, αντιμετωπίσαμε μηχανικά προβλήματα. Στη συνέχεια, λόγω οικονομικών δυσχερειών, πούλησα το Subaru και στους αγώνες που συμμετείχα τα τελευταία χρόνια, έτρεχα με νοικιασμένα αυτοκίνητα. Φέτος, αποφάσισα να το αγοράσω από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του. Ήθελα πάλι να δημιουργήσω τη δική μου ομάδα και να έχω το δικό μου αυτοκίνητο.
- Ποιες διαφορές βρίσκεις μεταξύ των δύο αυτοκινήτων;
Οδηγικά, το Subaru είναι πιο ευκολοδήγητο, αλλά πιο απόλυτο. Το Mitsubishi είναι πιο δύστροπο, με περισσότερη δύναμη και ροπή και «ξεκολλάει» πιο εύκολα, σε αντίθεση με το Impreza. Άρα, για να μπορέσεις να φτάσεις τους χρόνους του Evo, θα πρέπει να οδηγείς το Subaru οριακά. Μετά τον Πύργο, θα έχω βγάλει πιο ασφαλή συμπεράσματα.
- Αγόρασες ένα πολύ όμορφο Nissan 240RS. Πώς σου ήρθε αυτή η ιδέα; Υπάρχει περίπτωση να το θαυμάσουμε στις ειδικές;
Το 240RS που αγοράστηκε από τον Χριστοδούλου είναι αυθεντικό. Είναι ένα από τα 200 δεξιοτίμονα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο και έχει κάνει 3 χωμάτινους αγώνες, κάτι που σημαίνει πως η καρότσα είναι «πεντακάθαρη». Τελευταία στιγμή, πριν πωληθεί στο εξωτερικό, θεώρησα πως το αυτοκίνητο δεν έπρεπε να φύγει εκτός συνόρων, καθώς με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, οι Γιώργος Μοσχούς και «Στρατισίνο» έκαναν θαύματα. Δύσκολα θα το δείτε στις ειδικές διαδρομές, καθώς με μια ενδεχόμενη λάθος κίνηση, είναι κρίμα να καταστρέψεις το σπάνιο αυτό αυτοκίνητο, για το οποίο δεν είναι εύκολο να βρεις ανταλλακτικά.
- Τι ενέργειες θα μπορούσαν να γίνουν, κατά τη γνώμη σου, ώστε να αναβαθμιστεί το σπορ στη χώρα μας;
Η κατάσταση στη χώρα είναι άσχημη σε όλους τους τομείς. Το κράτος υπολειτουργεί. Παρ’ όλα αυτά, γίνονται αγώνες που σημαίνει πως υπάρχει κόσμος που το αγαπάει. Θα προτιμούσα να αφιερώνονται 1-2 ώρες την εβδομάδα στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλήνιας εμβέλειας, ώστε να προβληθεί ο χώρος, καθώς υπάρχει απήχηση. Μέσα από τέτοιες κινήσεις διαφήμισης, θα μπορέσουμε να προωθήσουμε κάθε μορφής αγώνα. Είναι αδιανόητο σε όλες τις χώρες του εξωτερικού να προωθείται ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και να απαξιώνεται στην Ελλάδα.
- Τι πιστεύεις πως πρέπει να αλλάξει ώστε να δούμε περισσότερους νέους οδηγούς στο χώρο των αγώνων;
Θα ήταν ωραίο για τα νέα παιδιά, να έβγαζε μια αντιπροσωπεία 4-5 ΙΧ αυτοκίνητα από τις εκθέσεις, να τοποθετούσε 4 τρακτερωτά ή 4 ασφάλτινα ελαστικά και όπως είναι να τα έδινε σε 4 νεαρούς, πάντα βέβαια με τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας. Αυτό είναι και φτηνό, είναι διαφήμιση για τις αντιπροσωπείες και αποτελεί κίνητρο για τους νέους να μπούνε στο χώρο. Το μόνο κόστος για τους οδηγούς θα είναι τα ελαστικά, με το αυτοκίνητο να παρέχεται δωρεάν από την αντιπροσωπεία. Σε αυτή την περίπτωση, δεν θα υπήρχε η δυνατότητα να γίνει κάποιο τεστ πριν τον αγώνα, ώστε να αγωνίζονται όλοι επί ίσοις όροις. Πιστεύω πως αυτή η κίνηση θα έφερνε νέο κόσμο στο χώρο μας. Μακάρι να είχα την οικονομική δυνατότητα να μπορούσα να υλοποιήσω αυτή τη σκέψη. Μια τέτοια κίνηση θα ωφελούσε τις αντιπροσωπείες που θα διαφημίζονταν, θα προσέφερε θέαμα και θα έδινε τη δυνατότητα στους νέους να ζήσουν την εμπειρία ενός αγώνα ράλλυ. Αυτός, πιστεύω είναι ένας φθηνός τρόπος που θα προσέλκυε τους νέους να ασχοληθούν με το χώρο των αγώνων.
- Όσα χρόνια συμμετέχεις στους αγώνες, στο δεξί μπάκετ έχεις ικανότατους και έμπειρους συνοδηγούς. Φέτος, δίπλα σου θα κάθεται ο Κώστας Σούκουλης. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία και πόσο εύκολο-δύσκολο θα είναι να δέσετε από τον πρώτο κιόλας αγώνα;
Κατ’ αρχήν, η συνεργασία μου με τον Κώστα Σούκουλη θα ξεκινήσει στον Πύργο. Λόγω προσωπικών προβλημάτων, δεν είμαι σίγουρος αν θα ακολουθήσω όλο το πρωτάθλημα φέτος, οπότε δεν μπορούσα να δεσμεύσω τον Λεωνίδα Μαχαίρα. Αποφάσισα να κάνω πρόταση στον Κώστα γιατί όπως όλοι στην ομάδα μου, αγαπάει αυτό που κάνουμε. Πήγαμε πρόσφατα για δοκιμές, ώστε να δούμε αν υπάρχει χημεία και πιστεύω πως είναι θέμα χρόνου να δεθούμε. Τις λεπτομέρειες θα τις βρούμε στην πορεία. Μην ξεχνάς πως ο Σούκουλης είναι έμπειρος συνοδηγός με περισσότερους από 100 αγώνες στην πλάτη του.
- Πώς θα σχολίαζες τη φετινή προκήρυξη του πρωταθλήματος;
Μου αρέσει που οι χωμάτινοι αγώνες είναι σχετικά κοντά στην Αθήνα. Εάν θέλεις τη γνώμη μου, θα μου άρεσε να υπάρχει ένα ξεχωριστό ασφάλτινο πρωτάθλημα και ένα ξεχωριστό χωμάτινο. Βέβαια, το σωστό είναι να υφίσταται μικτό πρωτάθλημα, ώστε να μην υπάρχουν δύο διαφορετικοί πρωταθλητές. Σε αυτή την περίπτωση, η μοιρασιά των αγώνων σε άσφαλτο και χώμα πρέπει να είναι δίκαιη. Για τη σημερινή εποχή, ο αριθμός των 6 αγώνων είναι ικανοποιητικός. Σε διαφορετική περίπτωση, εάν η χώρα μας ήταν πιο εύπορη, θα προσδοκούσαμε περισσότερους αγώνες.
- Τί περιλαμβάνει το πρόγραμμά σου φέτος;
Σίγουρα θα συμμετέχουμε στο Ολυμπιακό Ράλλυ, στο Ράλλυ Ακρόπολις και στο Ράλλυ Φθιώτιδος, το οποίο θα διεξαχθεί στη Λαμία και θα είναι μια καλή διαφήμιση για τη μονάδα ΚΤΕΟ που ανοίξαμε. Από εκεί και πέρα, αν φτάσουν τα οικονομικά και βρεθεί κάποιος μικρός χορηγός , θέλω να πάω και σε κάποιον ασφάλτινο αγώνα για να μαζέψω εμπειρία.
- Ποιος είναι ο στόχος στον Πύργο;
Στον Πύργο, στόχος είναι να κινηθούμε σβέλτα. Θέλω να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό και να πάω όσο πιο γρήγορα μπορώ. Σίγουρα, η 12μηνη, σχεδόν αποχή μου από τους αγώνες θα παίξει ρόλο. Χαρακτηριστικά, όταν κάναμε δοκιμές για να ρυθμίσουμε το setup του αυτοκινήτου, βρήκαμε το κατάλληλο μετά από 5 ώρες οδήγησης και πολλά αγωνιστικά χιλιόμετρα! Αυτός που έχει συνεχώς τριβή, το καταλαβαίνει από την πρώτη δοκιμή. Θα συνεχίσουμε τις δοκιμές και μέσα στον αγώνα, ώστε να βρούμε τις κατάλληλες ρυθμίσεις που ταιριάζουν στο οδηγικό μου στυλ. Θεωρώ πως μετά το Ράλλυ Ακρόπολις, θα έχω βρει τη φόρμα μου και θα μπορώ να πάρω τα μέγιστα από το Subaru, αλλά τότε θα έχουν τελειώσει οι …αγώνες!
Το GRally εύχεται καλή επιτυχία στους Θέμη Χαλκιά–Κώστα Σούκουλη.