Τίτλος «δανεικός» από το Auto Express του τεύχους Οκτωβρίου του 1988, όταν πολλοί από αυτούς που θα διαβάσουν αυτό το άρθρο δεν είχαν ακόμα γεννηθεί… Ήταν η εποχή που το Ράλλυ της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης προσπαθούσε «να καθιερωθεί στο διεθνές στερέωμα», ήταν η εποχή που επιδίωκε «να αποκτήσει συντελεστή για την είσοδο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ» την περίοδο που αποτελούνταν από καμιά πενηνταριά αγώνες με διαφορετικούς συντελεστές βαθμολόγησης.
Ότι δεν κατάφερε το «Δ.Ε.Θ.» τρεις δεκαετίες πριν, επιδιώκει να το πετύχει το 2021 υπό την ηγεσία του «νέου» Α.Ο.Θ.!
Το Ράλλυ Δ.Ε.Θ. συμπεριλαμβάνεται στο διεθνές ετήσιο καλεντάρι της FIA για το 2020 ως υποψήφιος αγώνας για το Balkan Trophy του 2021! Ο ιστορικότερος αγώνας της Μακεδονίας και ένας από τους πιο σημαντικούς της Ελλάδας θα γιορτάσει τα 53α του γενέθλια ως υποψήφιος ενός επίσημου πρωταθλήματος της διεθνούς ομοσπονδίας, του Βαλκανικού Τροπαίου. Θα αποτελεί τον μοναδικό διεθνή αγώνα της χώρας για τη νέα χρονιά και θα επιστρέψει στο ημερολόγιο της FIA μετά από 26 χρόνια!
Οι άνθρωποι του Α.Ο.Θ., της διοργανώτριας αρχής του Ράλλυ Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης επιχείρησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’80 να δώσουν άλλη αίγλη στον αγώνα, διεκδικώντας την είσοδο του στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ, έστω με το μικρότερο συντελεστή, χωρίς όμως επιτυχία. Το γεγονός ότι ο αγώνας της Θεσσαλονίκης βρισκόταν πάντα στη σκιά του Ευρωπαϊκού Ράλλυ Χαλκιδικής το οποίο διεξαγόταν στην ίδια περιοχή την ίδια περίοδο, αποτελούσε τροχοπέδη στις όποιες φιλοδοξίες του Ομίλου.
Το 1987 το «Δ.Ε.Θ.» μπήκε στο διεθνές ημερολόγιο της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας και την επόμενη χρονιά ήρθαν οι πρώτες ξένες συμμετοχές στον αγώνα, κυρίως από την Ανατολική Ευρώπη. Το 1989 κάνουν την εμφάνιση τους και τα πρώτα «μεγάλα» ονόματα, τηρουμένων των αναλογιών. Μεταξύ τους, ο πέντε φορές Πρωταθλητής Τουρκίας Ali Bacioglu που τερμάτισε στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, με 7 στους 12 ξένους που εκκίνησαν να βλέπουν τη ράμπα του τερματισμού. Κι ενώ όλοι περίμεναν ότι ο αγώνας θα αποκτήσει συντελεστή στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, αυτό δεν έγινε ούτε το 1990, με το ράλλυ παρόλα αυτά να συγκεντρώνει περισσότερες από 100 συμμετοχές (!!!) με 33 πληρώματα από 5 χώρες του εξωτερικού να βρίσκονται στη λίστα συμμετεχόντων! Για ακόμα μια χρονιά η ποιότητα των επισκεπτών δεν ήταν πρώτης γραμμής, με καλύτερο φιλοξενούμενο τον 8 φορές πρωταθλητή Βουλγαρίας Georgi Petrov που ολοκλήρωσε όγδοος. Η προσπάθεια συνεχίστηκε και το 1991, με 17 ξένους οδηγούς να επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη και για πρώτη και μοναδική φορά ένας από αυτούς να διεκδικεί τη νίκη. Ήταν ο Τούρκος Πρωταθλητής Iskender Atakan που θα είχε πολλές πιθανότητες να τα καταφέρει αν δεν εγκατέλειπε δύο ειδικές πριν τον τερματισμό. Τα επόμενα τρία χρόνια οι συμμετοχές των ξένων ήταν ελάχιστες με αποτέλεσμα ο Α.Ο.Θ. να εγκαταλείψει την προσπάθεια και να επιστρέψει ο αγώνας στα στενά πλαίσια των εθνικών πρωταθλημάτων.
Μετά την αλλαγή σκυτάλης στον Αυτοκινητιστικό Όμιλο Θεσσαλονίκης το 2019, την ολοκλήρωση της 52ης version του Ράλλυ Δ.Ε.Θ. με μεγάλη επιτυχία, τόσο αγωνιστικά όσο και οργανωτικά, ήταν η στιγμή για το επόμενο βήμα που δεν θα ήταν άλλο από την εκ νέου διεθνοποίηση του αγώνα! Το 53ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. συμπεριλήφθη στο καλεντάρι της FIA και έχει όλα τα φόντα ώστε να «απογειωθεί» ως ο κορυφαίος ελληνικός αγώνας με τη συμπαράσταση της HELEXPO, της ΟΜΑΕ (;), της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού (;) και ισχυρών χορηγών που θα δουν προοπτική. Η όρεξη δεν λείπει από τους ανθρώπους του ΑΟΘ που απέδειξαν ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν κάτω από δύσκολες συνθήκες και να «κουβαλήσουν δύο καρπούζια κάτω από μια μασχάλη» ενώ και οι ειδικές διαδρομές της περιοχής προσφέρονται για το «βήμα παραπάνω».
Τι είναι όμως το Βαλκανικό Τρόπαιο της FIA και τι συμμετοχές να περιμένουμε από το εξωτερικό; Αν κανείς ετοιμάζεται για διψήφιο αριθμό R5 από τις γειτονικές χώρες και αθρόα προσέλευση κορυφαίων πληρωμάτων μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσει. Σαφώς μιλάμε για έναν υποβαθμισμένο θεσμό με ελάχιστους οδηγούς να τον ακολουθούν τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Ο τροπαιούχος του 2019 Βούλγαρος Angelov (Skoda Fabia R5), αλλά και ο αντίστοιχος του 2018 Ρουμάνος Girtofan (Skoda Fabia R5) ήταν οι μοναδικοί που το διεκδίκησαν τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ κάποιοι οδηγοί από τη Βουλγαρία ακολούθησαν την πλειοψηφία των αγώνων σε μικρότερες κατηγορίες, δεδομένου και του ότι οι τρεις από τους πέντε αγώνες του θεσμού προσμετρούσαν στο τοπικό τους πρωτάθλημα. Παλαιότερα, τον τίτλο κατέκτησαν ο Τούρκος Avcioglu το 2017 και ο Άραβας Al Ketbi (!!!) το 2016, την πρώτη χρονιά που θεσπίστηκε ως εξέλιξη του European Rally Trophy.
Αν δεν αλλάξει κάτι δραστικά δεν θα πρέπει να ελπίζουμε σε κάτι ποιοτικότερο στο Βαλκανικό Τρόπαιο του 2020, αλλά και σε ξένες συμμετοχές στο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. της νέας χρονιάς, με εξαίρεση κάποιους οδηγούς κυρίως από τη γειτονική Βουλγαρία. Ο αγώνας της Βορείου Ελλάδας διεξάγεται χρονικά μια εβδομάδα πριν το Ρουμάνικο Rally Transylvania το οποίο αναμένεται να συγκεντρώσει τους διεκδικητές του Trophy. Το πρόγραμμα του θεσμού περιλαμβάνει 3 αγώνες του Ρουμάνικου Πρωταθλήματος και ισάριθμους του Βουλγάρικου με τους οδηγούς από αυτές τις χώρες να δείχνουν πάντα αυξημένο ενδιαφέρον για το τρόπαιο. Ρόλο στην επιτυχία του Balkan Rally Trophy θα παίξει η προώθηση του από τις τοπικές ομοσπονδίες σε θέματα προβολής και συνεργασίας, ενώ ρόλο στην επιτυχία του ΔΕΘ θα παίξουν οι επαφές με τους γείτονες. Υπάρχουν άνθρωποι στη χώρα μας με γνώση της «αγοράς» των Βαλκανίων και επαφές με ανθρώπους «κλειδιά» που μπορούν να προσεγγίσουν «επισκέπτες», φτάνει να αξιοποιηθούν κατάλληλα από την οργάνωση του αγώνα. Το Ράλλυ Σερβίας μετράει τα τελευταία χρόνια στο Βουλγάρικο πρωτάθλημα και συγκεντρώνει περισσότερες από 20 συμμετοχές από τη χώρα αυτή, γιατί να μην επιδιώξουμε το ίδιο και με το ΔΕΘ;
Από την άλλη πλευρά, γιατί να μην υπάρξει και κάποιος Έλληνας που να μας εκπροσωπήσει το 2021 στο Βαλκανικό Τρόπαιο, μη την υποστήριξη της Ομοσπονδίας, όταν αυτή προκύψει και αν μπορέσει να ξεφύγει από τα τετριμμένα; Οι Πρωταθλητές μας Σωκράτης Τσολακίδης και Γιώργος Αναπολιοτάκης, χορτάτοι από τίτλους στο εσωτερικό, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους οδηγούς που κυνηγάνε το τρόπαιο, και να γίνουν οι πρώτοι που ακολουθούν με αξιώσεις κάποιο διεθνές πρωτάθλημα στα ράλλυ.
Η επιτυχία του όλου εγχειρήματος προϋποθέτει δυνατή και αξιόπιστη «νέα» ΟΜΑΕ κι ένα υπουργείο Αθλητισμού κοντά στο motorsport. Ήδη στον ΑΟΘ μιλάνε για υπερειδική, με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε οι πολίτες της συμπρωτεύουσας να γνωρίσουν το μηχανοκίνητο αθλητισμό, υπάρχουν επαφές ώστε να συμμετάσχουν πληρώματα από το εξωτερικό στα πλαίσια και της τιμώμενης χώρας στη ΔΕΘ του 2020 που θα είναι η Γερμανία, ενώ και ο Δήμος δείχνει να από την αρχή «κοντά», με την παραχώρηση της Πλατείας Αριστοτέλους το 2019 για τη διανυκτέρευση των αγωνιστικών.
Ακόμα και με αυτά τα δεδομένα, η διεθνοποίηση του αγώνα μόνο θετικά μπορεί να συμβάλλει στο μηχανοκίνητο αθλητισμό της πατρίδας μας, με το Δ.Ε.Θ. να καθιερώνεται στη συνείδηση όλων ως ο μεγαλύτερος αγώνας της χώρας μετά το Ακρόπολις. Ίσως έφτασε η στιγμή να δημιουργηθεί ένα πλάνο τριετίας για να είναι αυτός ο αγώνας που θα μας εκπροσωπήσει στο μέλλον στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ και παράλληλα να «απεγκλωβιστεί» το Ακρόπολις με μόνο στόχο την επάνοδο του στο WRC, όπου πραγματικά ανήκει.