Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2022 ολοκληρώθηκε και στην ιστορία πέρασε ως ένα από τα πιο αδιάφορα όλων των εποχών. Λίγο η απουσία κορυφαίων διεκδικητών του τίτλου, λίγο το πρόγραμμα του θεσμού με πολλούς αγώνες χωρίς χαρακτήρα, έφεραν το δεύτερο τη τάξει Πρωτάθλημα Ράλλυ της FIA σε απαξίωση.
Κερασάκι στην τούρτα ο επίλογος στην Καταλωνία, που διεξήχθη στη σκιά του αγώνα του WRC, περισσότερο ως αγγαρεία παρά ως γιορτή.
Με τον promoter να αναζητά μέχρι την τελευταία στιγμή αγώνα για να ολοκληρωθεί η σεζόν, με τους υποψηφίους, μεταξύ των οποίων και το Ράλλυ Κύπρου, να μην καταλήγουν σε συμφωνία για τη φιλοξενία του, οι οργανωτές του πρωταθλήματος κατέφυγαν σε μια λύση ανάγκης συμπεριλαμβάνοντας το Ράλλυ Καταλωνίας στο θεσμό.
Πραγματικά σαν φτωχοί συγγενείς οι ελάχιστοι συμμετέχοντες στον επίλογο του ERC, αφού κανένας δεν ασχολήθηκε μαζί τους στο service park στο Salou. Eλάχιστοι ήταν και οι θεατές που τους παρακολούθησαν στις ειδικές, αφού ο Ευρωπαϊκός αγώνας ακολουθούσε αυτόν του WRC, με τα “ευρωπαϊκά” πληρώματα να περνάνε 30 ολόκληρα λεπτά μετά την ολοκλήρωση των διαδρομών από αυτά του WRC.
Για την ιστορία, Πρωταθλητής Ευρώπης του 2022 αναδείχτηκε ο Ισπανός Efren Llarena με Skoda Fabia Rally2 Evo και την υποστήριξη της MRF Tyres η οποία ουσιαστικά “έσωσε” το φετινό πρωτάθλημα υποστηρίζοντας αρκετούς οδηγούς. Ο νεαρός Ισπανός, που διαδέχθηκε τον Andreas Mikkelsen στην κορυφή, κέρδισε μόνο έναν από τους 8 αγώνες (!!!) αλλά διακρίθηκε για τη συνέπεια του και τους συχνούς τερματισμούς του στο βάθρο.
Προϊόν της νέας Ισπανικής σχολής ο 27χρονος, έγινε ο δεύτερος Ισπανός πρωταθλητής Ευρώπης, 42 ολόκληρα χρόνια μετά την κατάκτηση του τίτλου από τον νικητή και του Ράλλυ Χαλκιδικής Antonio Zanini.
Μέλος του Rally Team Spain, της ομάδας που έφτιαξε η ισπανική ομοσπονδία για να υποστηρίζει έμπρακτα τα ταλέντα της στα κορυφαία διεθνή πρωταθλήματα, ο Llarena χτίζει την καριέρα του μεθοδικά ακολουθώντας τα σωστά βήματα.
Νικητής του ισπανικού Suzuki Swift Cup το 2016, στην τρίτη του προσπάθεια στο θεσμό, ανέβηκε σκαλοπάτι κερδίζοντας την επόμενη χρονιά το Peugeot 208 R2 Cup στην Ισπανία, ενώ τερμάτισε δεύτερος και στο αντίστοιχο Cup της Γαλλίας, το φημισμένο Volant Peugeot.
To 2018 με τη Rally Team Spain συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ όπου κατατάσσεται τρίτος στην κατηγορία ERC3 κάτω των 27 ετών. Η εξέλιξη του συνεχίζεται και το 2019 κατακτά το πρωτάθλημα της κατηγορίας!
Με Citroen C3 R5 το 2020 και πάντα με την υποστήριξη της Ισπανικής Ομοσπονδίας φτάνει ως την τρίτη θέση της κατηγορίας ERC1 Junior, ενώ το 2021 τερματίζει δεύτερος στην κορυφαία κατηγορία του ERC χάνοντας τον τίτλο από τον Andreas Mikkelsen.
Το 2022 είναι η χρονιά του κατακτώντας το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ κερδίζοντας το Ράλλυ Αζόρων και τερματίζοντας δεύτερος ακόμα 3 φορές!
Παράλληλα διεκδικεί με αξιώσεις το, μικτό βέβαια, Πρωτάθλημα Ισπανίας. Supercampeonato λοιπόν με αγώνες σε άσφαλτο και χώμα και με συμμετέχοντες που φέρνουν κόσμο στο βουνό, αφού ο ανταγωνισμός χτυπάει κόκκινο.
Σημειώστε:
-
Efren Llarena (Skoda Fabia Rally2 Evo)- 27 ετών- Πρωταθλητής Ευρώπης 2022,
-
Pepe Lopez (Hyundai i20 Rally2)- 27 ετών- Πρωταθλητής Ισπανίας 2019, 2020, 6ος στο WRC3 το 2021,
-
Jose Antonio Suarez (Skoda Fabia Rally2 Evo)- 32 ετών- Πρωταθλητής Ισπανίας 2021- 3ος ERC Junior U28 το 2017
-
Alejandro Cachon (Citroen C3 Rally2)- 23 ετών- Νικητής Peugeot Cup Ιβηρικής 2021
Μέσω της Rally Team Spain διεθνή καριέρα ακολουθούν o 30χρονος πρωταθλητής JWRC 2017 Nil Solans που κέρδισε το 2022 δύο αγώνες του ERC και ο 24χρονος αδερφός του και πρωταθλητής JWRC 2019 Jan, που τερμάτισε δεύτερος στην κατηγορία WRC2 Juniors στο Ράλλυ Σαρδηνίας φέτος.
Μιλώντας για την Ισπανία, τουλάχιστον 4 Cup με ίδια αυτοκίνητα, από διαφορετικούς κατασκευαστές “τρέχουν” για το 2022 και οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες με την Ελλάδα όπου, χάρη στην ΟΜΑΕ, δεν έχουμε όχι μόνο Cup, αλλά ούτε Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Συνεχίζοντας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2022 αλλά και στους Ισπανούς οδηγούς, δεύτερος της τελικής βαθμολογίας ήταν o Javier Pardo, επίσης οδηγός της MRF Tyres που οδήγησε κι αυτός Skoda Fabia Rally2 Evo. Ισπανοί ήταν άλλωστε και οι Πρωταθλητές στις περισσότερες μικρότερες κατηγορίες, και πως να μην είναι άλλωστε, αφού ο φετινός θεσμός θύμισε Πρωτάθλημα Ιβηρικής Χερσονήσου, με τους μισούς αγώνες να διεξάγονται σε Ισπανία και Πορτογαλία.
Τρίτος στο πρωτάθλημα ολοκλήρωσε ο νικητής του Ράλλυ Καταλωνίας, ο Γάλλος Πρωταθλητής Yoann Bonato (Citroen C3 Rally2), οι υποχρεώσεις του οποίου στο πρωτάθλημα της πατρίδας του δεν του επέτρεψαν να έχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα στο ERC.
Είναι χαρακτηριστικό της δυναμικότητας του πρωταθλήματος ότι οι υπόλοιποι νικητές των αγώνων του ERC δεν συμμετείχαν με πλήρες πρόγραμμα στο θεσμό, με τους περισσότερους να τρέχουν μόνο στον αγώνα της πατρίδας τους. Ο Miko Marczyk (Skoda Fabia Rally2 Evo) κέρδισε στην Πολωνία, ο Jan Kopecky (Skoda Fabia Rally2 Evo) στην Τσεχία, ο Damiano De Tommaso (Skoda Fabia Rally2 Evo) στην Ιταλία.
Διεκδικητής του πρωταθλήματος μέχρι τα μισά του δρόμου ήταν ο Nil Solans (Volkswagen Polo R5/ Hyundai i20 R5) o οποίος κέρδισε τους δύο από τους τρεις πρώτους αγώνες, όμως κάποια άσχημα αποτελέσματα στη συνέχεια και η έλλειψη του απαραίτητου προϋπολογισμού τον ανάγκασαν να αποχωρήσει από τη συνέχεια. Τέλος, ο νικητής του Ράλλυ της Λετονίας ήταν ο τοπικός Martins Sesks (Skoda Fabia Rally2 Evo) που κι αυτός συμμετείχε μόνο σε δύο αγώνες με αγωνιστικό της μεγάλης κατηγορίας.
Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες του ERC μπορούν άνετα να χαρακτηριστούν ως gentlemen drivers, με όλους τους νεαρούς οδηγούς να επιλέγουν το δρόμο της κατηγορίας WRC2 για να εξελιχθούν. To Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ έπαψε να αποτελεί φυτώριο νέων ταλέντων και ο promoter θα πρέπει να βρει λύσεις για να αναβαθμιστεί και πάλι ο θεσμός με τη μεγαλύτερη ιστορία στο χώρο των Ράλλυ.
Το Πρόγραμμα του 2023 περιλαμβάνει νέους αγώνες χωρίς ιστορία και αίγλη και δεν φαίνεται ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων συμμετεχόντων. Αγώνες με χαρακτήρα, όπως το Ράλλυ Μαδέιρα, το Ράλλυ Υπρ, το Ράλλυ Κύπρου πρέπει να επιστρέψουν στο θεσμό ακολουθώντας το παράδειγμα του WRC στο οποίο επανήλθαν ράλλυ “σημαίες” όπως το Ακρόπολις και το Σαφάρι. Ένας αγώνας και στην Ελλάδα θα μπορούσε να βρει θέση σε ένα μελλοντικό καλεντάρι, έχοντας πάντα υπόψη ότι το Ράλλυ Χαλκιδικής αποτελούσε στα “καλά” χρόνια ακρογωνιαίο λίθο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.
Αχτίδα ελπίδας, η μεγάλη συμμετοχή στην κατηγορία Junior ERC, με αρκετούς νεαρούς να διεκδικούν τον τίτλο με αυτοκίνητα κατηγορίας Rally4. Με τα δικίνητα να μην μετράνε πλέον σε κάποιο υποπρωτάθλημα του WRC, αρκετοί νεαροί με περιορισμένο προϋπολογισμό επέλεξαν τη λύση του Junior ERC για να κάνουν το πρώτο βήμα σε διεθνείς διοργανώσεις.
Στα θετικά και το γεγονός ότι οι διεκδικητές του τίτλου συμμετείχαν με τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα της κατηγορίας, με τον Γάλλο Laurent Pellier να ανακηρύσσεται πρωταθλητής με Opel Corsa Rally4. O Γάλλος, εργοστασιακός οδηγός της Opel, ήταν ο νικητής του ADAC Opel e-rally Cup την προηγούμενη χρονιά με τους συμμετέχοντες να οδηγούν όμοια ηλεκτρικά Corsa!
Διακρίθηκαν επίσης ο 19χρονος Ισπανός Oscar Palomo (Peugeot 208 Rally4) που κέρδισε τον τίτλο στην κατηγορία ERC4, νικητής του πρωταθλήματος Junior της Ισπανίας το 2021, ο 23χρονος Ιταλός Andrea Mabellini (Renault Clio Rally4) που είχε κερδίσει το Clio Cup της Toksport την προηγούμενη χρονιά και ο 18χρονος Φινλανδός Toni Herranen (Ford Fiesta Rally4) με 58 εκκινήσεις σε ράλλυ ήδη στο ενεργητικό του.
Το αγαπάμε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ, αφού άλλωστε με αυτό μεγαλώσαμε, και ελπίζουμε να το δούμε και πάλι σε υψηλό επίπεδο και αγώνες σε Ελλάδα και Κύπρο!
Οι πρωταθλητές Ευρώπης