Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2022 ολοκληρώθηκε και στην ιστορία πέρασε ως ένα από τα πιο αδιάφορα όλων των εποχών. Λίγο η απουσία κορυφαίων διεκδικητών του τίτλου, λίγο το πρόγραμμα του θεσμού με πολλούς αγώνες χωρίς χαρακτήρα, έφεραν το δεύτερο τη τάξει Πρωτάθλημα Ράλλυ της FIA σε απαξίωση.

Κερασάκι στην τούρτα ο επίλογος στην Καταλωνία, που διεξήχθη στη σκιά του αγώνα του WRC, περισσότερο ως αγγαρεία παρά ως γιορτή.

Με τον promoter να αναζητά μέχρι την τελευταία στιγμή αγώνα για να ολοκληρωθεί η σεζόν, με τους υποψηφίους, μεταξύ των οποίων και το Ράλλυ Κύπρου, να μην καταλήγουν σε συμφωνία για τη φιλοξενία του, οι οργανωτές του πρωταθλήματος κατέφυγαν σε μια λύση ανάγκης συμπεριλαμβάνοντας το Ράλλυ Καταλωνίας στο θεσμό.

Πραγματικά σαν φτωχοί συγγενείς οι ελάχιστοι συμμετέχοντες στον επίλογο του ERC, αφού κανένας δεν ασχολήθηκε μαζί τους στο service park στο Salou. Eλάχιστοι ήταν και οι θεατές που τους παρακολούθησαν στις ειδικές, αφού ο Ευρωπαϊκός αγώνας ακολουθούσε αυτόν του WRC, με τα “ευρωπαϊκά” πληρώματα να περνάνε 30 ολόκληρα λεπτά μετά την ολοκλήρωση των διαδρομών από αυτά του WRC.

Για την ιστορία, Πρωταθλητής Ευρώπης του 2022 αναδείχτηκε ο Ισπανός Efren Llarena με Skoda Fabia Rally2 Evo και την υποστήριξη της MRF Tyres η οποία ουσιαστικά “έσωσε” το φετινό πρωτάθλημα υποστηρίζοντας αρκετούς οδηγούς. Ο νεαρός Ισπανός, που διαδέχθηκε τον Andreas Mikkelsen στην κορυφή, κέρδισε μόνο έναν από τους 8 αγώνες (!!!) αλλά διακρίθηκε για τη συνέπεια του και τους συχνούς τερματισμούς του στο βάθρο.

Προϊόν της νέας Ισπανικής σχολής ο 27χρονος, έγινε ο δεύτερος Ισπανός πρωταθλητής Ευρώπης, 42 ολόκληρα χρόνια μετά την κατάκτηση του τίτλου από τον νικητή και του Ράλλυ Χαλκιδικής Antonio Zanini.

Μέλος του Rally Team Spain, της ομάδας που έφτιαξε η ισπανική ομοσπονδία για να υποστηρίζει έμπρακτα τα ταλέντα της στα κορυφαία διεθνή πρωταθλήματα, ο Llarena χτίζει την καριέρα του μεθοδικά ακολουθώντας τα σωστά βήματα.

Νικητής του ισπανικού Suzuki Swift Cup το 2016, στην τρίτη του προσπάθεια στο θεσμό, ανέβηκε σκαλοπάτι κερδίζοντας την επόμενη χρονιά το Peugeot 208 R2 Cup στην Ισπανία, ενώ τερμάτισε δεύτερος και στο αντίστοιχο Cup της Γαλλίας, το φημισμένο Volant Peugeot.

To 2018 με τη Rally Team Spain συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ όπου κατατάσσεται τρίτος στην κατηγορία ERC3 κάτω των 27 ετών. Η εξέλιξη του συνεχίζεται και το 2019 κατακτά το πρωτάθλημα της κατηγορίας!

Με Citroen C3 R5 το 2020 και πάντα με την υποστήριξη της Ισπανικής Ομοσπονδίας φτάνει ως την τρίτη θέση της κατηγορίας ERC1 Junior, ενώ το 2021 τερματίζει δεύτερος στην κορυφαία κατηγορία του ERC χάνοντας τον τίτλο από τον Andreas Mikkelsen.

Το 2022 είναι η χρονιά του κατακτώντας το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ κερδίζοντας το Ράλλυ Αζόρων και τερματίζοντας δεύτερος ακόμα 3 φορές!

Παράλληλα διεκδικεί με αξιώσεις το, μικτό βέβαια, Πρωτάθλημα Ισπανίας. Supercampeonato λοιπόν με αγώνες σε άσφαλτο και χώμα και με συμμετέχοντες που φέρνουν κόσμο στο βουνό, αφού ο ανταγωνισμός χτυπάει κόκκινο.

Σημειώστε:

  • Efren Llarena (Skoda Fabia Rally2 Evo)- 27 ετών- Πρωταθλητής Ευρώπης 2022,

  • Pepe Lopez (Hyundai i20 Rally2)- 27 ετών- Πρωταθλητής Ισπανίας 2019, 2020, 6ος στο WRC3 το 2021,

  • Jose Antonio Suarez (Skoda Fabia Rally2 Evo)- 32 ετών- Πρωταθλητής Ισπανίας 2021- 3ος ERC Junior U28 το 2017

  • Alejandro Cachon (Citroen C3 Rally2)- 23 ετών- Νικητής Peugeot Cup Ιβηρικής 2021

Μέσω της Rally Team Spain διεθνή καριέρα ακολουθούν o 30χρονος πρωταθλητής JWRC 2017 Nil Solans που κέρδισε το 2022 δύο αγώνες του ERC και ο 24χρονος αδερφός του και πρωταθλητής JWRC 2019 Jan, που τερμάτισε δεύτερος στην κατηγορία WRC2 Juniors στο Ράλλυ Σαρδηνίας φέτος.

Μιλώντας για την Ισπανία, τουλάχιστον 4 Cup με ίδια αυτοκίνητα, από διαφορετικούς κατασκευαστές “τρέχουν” για το 2022 και οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες με την Ελλάδα όπου, χάρη στην ΟΜΑΕ, δεν έχουμε όχι μόνο Cup, αλλά ούτε Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.

Συνεχίζοντας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2022 αλλά και στους Ισπανούς οδηγούς, δεύτερος της τελικής βαθμολογίας ήταν o Javier Pardo, επίσης οδηγός της MRF Tyres που οδήγησε κι αυτός Skoda Fabia Rally2 Evo. Ισπανοί ήταν άλλωστε και οι Πρωταθλητές στις περισσότερες μικρότερες κατηγορίες, και πως να μην είναι άλλωστε, αφού ο φετινός θεσμός θύμισε Πρωτάθλημα Ιβηρικής Χερσονήσου, με τους μισούς αγώνες να διεξάγονται σε Ισπανία και Πορτογαλία.

Τρίτος στο πρωτάθλημα ολοκλήρωσε ο νικητής του Ράλλυ Καταλωνίας, ο Γάλλος Πρωταθλητής Yoann Bonato (Citroen C3 Rally2), οι υποχρεώσεις του οποίου στο πρωτάθλημα της πατρίδας του δεν του επέτρεψαν να έχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα στο ERC.

Είναι χαρακτηριστικό της δυναμικότητας του πρωταθλήματος ότι οι υπόλοιποι νικητές των αγώνων του ERC δεν συμμετείχαν με πλήρες πρόγραμμα στο θεσμό, με τους περισσότερους να τρέχουν μόνο στον αγώνα της πατρίδας τους. Ο Miko Marczyk (Skoda Fabia Rally2 Evo) κέρδισε στην Πολωνία, ο Jan Kopecky (Skoda Fabia Rally2 Evo) στην Τσεχία, ο Damiano De Tommaso (Skoda Fabia Rally2 Evo) στην Ιταλία.

Διεκδικητής του πρωταθλήματος μέχρι τα μισά του δρόμου ήταν ο Nil Solans (Volkswagen Polo R5/ Hyundai i20 R5) o οποίος κέρδισε τους δύο από τους τρεις πρώτους αγώνες, όμως κάποια άσχημα αποτελέσματα στη συνέχεια και η έλλειψη του απαραίτητου προϋπολογισμού τον ανάγκασαν να αποχωρήσει από τη συνέχεια. Τέλος, ο νικητής του Ράλλυ της Λετονίας ήταν ο τοπικός Martins Sesks (Skoda Fabia Rally2 Evo) που κι αυτός συμμετείχε μόνο σε δύο αγώνες με αγωνιστικό της μεγάλης κατηγορίας.

Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες του ERC μπορούν άνετα να χαρακτηριστούν ως gentlemen drivers, με όλους τους νεαρούς οδηγούς να επιλέγουν το δρόμο της κατηγορίας WRC2 για να εξελιχθούν. To Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ έπαψε να αποτελεί φυτώριο νέων ταλέντων και ο promoter θα πρέπει να βρει λύσεις για να αναβαθμιστεί και πάλι ο θεσμός με τη μεγαλύτερη ιστορία στο χώρο των Ράλλυ.

Το Πρόγραμμα του 2023 περιλαμβάνει νέους αγώνες χωρίς ιστορία και αίγλη και δεν φαίνεται ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων συμμετεχόντων. Αγώνες με χαρακτήρα, όπως το Ράλλυ Μαδέιρα, το Ράλλυ Υπρ, το Ράλλυ Κύπρου πρέπει να επιστρέψουν στο θεσμό ακολουθώντας το παράδειγμα του WRC στο οποίο επανήλθαν ράλλυ “σημαίες” όπως το Ακρόπολις και το Σαφάρι. Ένας αγώνας και στην Ελλάδα θα μπορούσε να βρει θέση σε ένα μελλοντικό καλεντάρι, έχοντας πάντα υπόψη ότι το Ράλλυ Χαλκιδικής αποτελούσε στα “καλά” χρόνια ακρογωνιαίο λίθο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.

Αχτίδα ελπίδας, η μεγάλη συμμετοχή στην κατηγορία Junior ERC, με αρκετούς νεαρούς να διεκδικούν τον τίτλο με αυτοκίνητα κατηγορίας Rally4. Με τα δικίνητα να μην μετράνε πλέον σε κάποιο υποπρωτάθλημα του WRC, αρκετοί νεαροί με περιορισμένο προϋπολογισμό επέλεξαν τη λύση του Junior ERC για να κάνουν το πρώτο βήμα σε διεθνείς διοργανώσεις.

Στα θετικά και το γεγονός ότι οι διεκδικητές του τίτλου συμμετείχαν με τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα της κατηγορίας, με τον Γάλλο Laurent Pellier να ανακηρύσσεται πρωταθλητής με Opel Corsa Rally4. O Γάλλος, εργοστασιακός οδηγός της Opel, ήταν ο νικητής του ADAC Opel e-rally Cup την προηγούμενη χρονιά με τους συμμετέχοντες να οδηγούν όμοια ηλεκτρικά Corsa!

Διακρίθηκαν επίσης ο 19χρονος Ισπανός Oscar Palomo (Peugeot 208 Rally4) που κέρδισε τον τίτλο στην κατηγορία ERC4, νικητής του πρωταθλήματος Junior της Ισπανίας το 2021, ο 23χρονος Ιταλός Andrea Mabellini (Renault Clio Rally4) που είχε κερδίσει το Clio Cup της Toksport την προηγούμενη χρονιά και ο 18χρονος Φινλανδός Toni Herranen (Ford Fiesta Rally4) με 58 εκκινήσεις σε ράλλυ ήδη στο ενεργητικό του.

Το αγαπάμε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ, αφού άλλωστε με αυτό μεγαλώσαμε, και ελπίζουμε να το δούμε και πάλι σε υψηλό επίπεδο και αγώνες σε Ελλάδα και Κύπρο!

Οι πρωταθλητές Ευρώπης

1953  Helmut Polensky Porsche 356 Coupé
Fiat 1100
1954  Walter Schlüter DKW
1955  Werner Engel Mercedes-Benz 300 SL
1956  Walter Schock Mercedes-Benz 220
Mercedes-Benz 300 SL
1957  Ruprecht Hopfen Borgward Isabella
Saab 93
1958  Gunnar Andersson Volvo PV444
Volvo PV544
1959  Paul Coltelloni Alfa Romeo Giulietta TI
Citroën ID 19
1960  Walter Schock Mercedes-Benz 220 SE
1961  Hans-Joachim Walter Porsche 356 Carrera Coupé
1962  Eugen Böhringer Mercedes-Benz 220 SE
1963  Gunnar Andersson Volvo 122 S
Volvo PV544
1964  Tom Trana Volvo PV544 S
1965  Rauno Aaltonen BMC Mini Cooper S
1966 G1  Lillebror Nasenius Opel Rekord
G2  Sobiesław Zasada BMC Mini Cooper S
Steyr-Puch 650 TR
G3  Günter Klass Porsche 911
1967 G1  Sobiesław Zasada Porsche 911 S
Porsche 912
G2  Bengt Söderström Lotus Cortina
G3  Vic Elford Porsche 911 S
1968  Pauli Toivonen Porsche 911 T
1969  Harry Källström Lancia Fulvia Coupé 1.3 HF
Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF
1970  Jean-Claude Andruet Alpine A110 1600
1971  Sobiesław Zasada BMW 2002 TI
1972  Raffaele Pinto Fiat 124 Sport Spider
1973  Sandro Munari Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF
1974  Walter Röhrl Opel Ascona A
1975  Maurizio Verini Fiat Abarth 124 Rally
1976  Bernard Darniche Lancia Stratos HF
1977  Bernard Darniche Lancia Stratos HF
1978  Tony Carello Lancia Stratos HF
1979  Jochi Kleint Opel Ascona B
Opel Kadett GT/E
1980  Antonio Zanini Porsche 911 SC
Ford Escort RS1800
1981  Adartico Vudafieri Fiat 131 Abarth
1982  Antonio Fassina Opel Ascona 400
1983  Miki Biasion Lancia Rally 037
1984  Carlo Capone Lancia Rally 037
1985  Dario Cerrato Lancia Rally 037
1986  Fabrizio Tabaton Lancia Delta S4
1987  Dario Cerrato Lancia Delta HF 4WD
1988  Fabrizio Tabaton Lancia Delta HF 4WD
Lancia Delta Integrale
1989  Yves Loubet Lancia Delta Integrale
1990  Robert Droogmans Lancia Delta Integrale 16V
1991  Piero Liatti Lancia Delta Integrale 16V
1992  Erwin Weber Mitsubishi Galant VR-4
1993  Pierre-César Baroni Lancia Delta HF Integrale
Ford Escort RS Cosworth
1994  Patrick Snijers Ford Escort RS Cosworth
1995  Enrico Bertone Toyota Celica Turbo 4WD
1996  Armin Schwarz Toyota Celica GT-Four ST205
1997  Krzysztof Hołowczyc Subaru Impreza 555
1998  Andrea Navarra Subaru Impreza 555
1999  Enrico Bertone Renault Mégane Maxi
2000  Henrik Lundgaard Toyota Corolla WRC
2001  Armin Kremer Toyota Corolla WRC
2002  Renato Travaglia Peugeot 206 WRC
2003  Bruno Thiry Peugeot 206 WRC
2004  Simon Jean-Joseph Renault Clio S1600
2005  Renato Travaglia Mitsubishi Lancer Evolution VII
Renault Clio S1600
2006  Giandomenico Basso Fiat Punto Abarth S2000
2007  Simon Jean-Joseph Citroën C2 S1600
Citroën C2 R2
2008  Luca Rossetti Peugeot 207 S2000
2009  Giandomenico Basso Abarth Grande Punto S2000
2010  Luca Rossetti Abarth Grande Punto S2000
2011  Luca Rossetti Abarth Grande Punto S2000
2012  Juho Hänninen Škoda Fabia S2000
2013  Jan Kopecký Škoda Fabia S2000
2014  Esapekka Lappi Škoda Fabia S2000
2015  Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5
2016  Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5
2017  Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5
2018  Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5
2019

2020

2021

2022

Chris Ingram

Alexey Lukyanuk  

Andreas Mikkelsen

Efren Llarena

Skoda Fabia R5

Citroen C3 Rally2

Skoda Fabia Rally2 Evo

Skoda Fabia Rally2 Evo

 

Από Harris