Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις δεν μπορεί να φυλακιστεί σε ένα άρθρο, δεν μπορεί να περιοριστεί σε ένα βιβλίο, από τα πολλά και καλογραμμένα που έχουν κυκλοφορήσει, δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε ένα βίντεο όσο εκτενές κι αν είναι αυτό. Όσα και να πεις, όσα και να γράψεις για τις 67 έως τώρα διοργανώσεις, πάντα θα μπορείς να συμπληρώσεις κι άλλα, κι άλλα, για τους πρωταγωνιστές, για κάθε ειδική, για κάθε στροφή…

Στην ιστορία γράφονται οι νικητές, είτε μας αρέσει πολλές φορές είτε όχι, κι ας θυμηθούμε κάποιους από αυτούς με ένα διαφορετικό τρόπο, στον οποίο ευτυχώς δεν μπορούν να μας αντιγράψουν… Μέσα από τα αυτόγραφα που μοίραζαν στο περιθώριο των αγώνων οι ομάδες που συμμετείχαν, για να διαφημίσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους πατρόνους, αυτόγραφα που διατηρούν την επιτυχία των πρωταγωνιστών ζωντανή στο πέρασμα των χρόνων, αυτόγραφα που το καθένα από αυτά έχει τη δική του ιστορία για το πως έπεσε στα χέρια μας.

Τα Ράλλυ είναι το πάθος μας και το μικρόβιο κόλλησε κάπως έτσι… Πολλές μέρες πριν τον αγώνα στις δοκιμές, “ζητιανεύοντας” για μια κάρτα ή ένα αυτοκόλλητο από τους θεούς μας, ένα κομμάτι χαρτί που θα αποκτούσε περίοπτη θέση στη βιβλιοθήκη μας και θα το χαζεύαμε για ώρες, για μέρες. Ένα παιδικό χόμπι που συνεχίζεται και θα συνεχίζεται όσο ακόμα νιώθουμε παιδιά. Ένας μικρός “θησαυρός” στα μάτια μας που μέχρι κάποια στιγμή να “αποκαλυφθεί” σε κάποια έκθεση, αφού άλλο η οθόνη και άλλο το χαρτί, θα κινδυνεύει πάντα από μια γυναικεία φωνή που θα φωνάζει “θα τα πετάξω όλα, πιάνουν χώρο (!!!)”.

Από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις, κι αφού πάντα μας άρεσαν τα στατιστικά και οι αριθμοί θα αφιερώσουμε αυτό το άρθρο στους πολυνίκες του αγώνα, αλλά και σε κάποιους “ξεχωριστούς” νικητές.

Πρώτος και καλύτερος φυσικά ο Colin McRae, αγαπημένος των Ελλήνων φιλάθλων τόσο για τις επιτυχίες του, αλλά κυρίως για τον τρόπο που οδηγούσε. Ο αείμνηστος Σκωτσέζος που πρόσφερε απλόχερα θέαμα ανέβηκε πέντε φορές στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου του Ακρόπολις, κερδίζοντας τρεις φορές με Ford (2000, 2001 και 2002) και δύο με Subaru (1996, 1998).

Βαθιά μέσα στις καρδιές των Ελλήνων και ο Carlos Sainz, o “Matador”. O Ισπανός master της στρατηγικής κέρδισε τρεις φορές στα κακοτράχαλα Ελληνικά βουνά και μάλιστα με τρεις διαφορετικούς κατασκευαστές, ενώ ανέβηκε στο podium 11 φορές! Ο Sainz επικράτησε το 1990 με Toyota, το 1994 με Subaru και το 1997 με Ford.

Ο πιο επιτυχημένος οδηγός στην ιστορία των Ράλλυ με 9 παγκόσμια Πρωταθλήματα και 80 νικές, ο Sebastien Loeb, έχει στεφθεί νικητής του Ράλλυ Ακρόπολις 3 φορές! Ο Γάλλος κέρδισε με 3 διαφορετικά μοντέλα της Citroen (2005 με Xsara WRC, 2008 με C4 WRC και 2012 με DS3 WRC), διδάσκοντας έναν διαφορετικό τρόπο οδήγησης και στο χώμα με λιγότερες πλαγιολισθήσεις.

Τρεις νίκες με τρεις διαφορετικούς κατασκευαστές έχει ακόμα ένας “μεγάλος” των Ράλλυ, ο Walter Rohrl. Ο Γερμανός ήταν επιλεκτικός στους αγώνες που συμμετείχε, με το Ακρόπολις να περιλαμβάνεται πάντα στο πρόγραμμα του. Ο Rohrl πανηγύρισε τη νίκη το 1975 με Opel Ascona, το 1978 με Fiat 131 Abarth και το 1983 με Lancia 037.

Ένας ακόμα Παγκόσμιος Πρωταθλητής, ο Miki Biasion κέρδισε το Ράλλυ Ακρόπολις 3 φορές. Ο Ιταλός πέτυχε δύο νίκες την εποχή της παντοκρατορίας της Lancia (1988, 1989), ενώ επιβεβαίωσε την ποιότητα του και το 1993 κερδίζοντας με Ford Escort RS Cosworth.

Πρώτος οδηγός που κατάφερε να κερδίσει δεύτερη φορά το Ράλλυ Ακρόπολις ήταν ο Γερμανός Walter Schock. Ο οδηγός της Mercedes σημείωσε τις δύο νίκες του το 1956 και το 1960, πριν ακόμα δημιουργηθεί το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Μάλιστα ο Schock αναδείχτηκε Πρωταθλητής Ευρώπης τις δύο αυτές χρονιές, με το Ακρόπολις να περιλαμβάνεται στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα.

Αγαπημένος των Ελλήνων φιλάθλων ο Φινλανδός Juha Kankkunen σημείωσε επίσης δύο νίκες στα ελληνικά βουνά σε δύο διαφορετικές εποχές. Επικράτησε το 1986 στο πρώτο του Ακρόπολις με Peugeot 205 T16 αλλά και το 1991 με Lancia Delta Integrale 16V. Τις δύο αυτές χρονιές κατέκτησε και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ!

Ακόμα ένας Φινλανδός έγραψε με χρυσά γράμματα το όνομα του στην ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις. Ο Marcus Gronholm κέρδισε δύο συνεχόμενες χρονιές με Ford Focus WRC το 2006 και το 2007, με τη Ford να αποτελεί την πολυνίκη εταιρεία του αγώνα.

Επιστρέφοντας στα παλιά, αξίζει να αναφέρουμε τον Γερμανό Eugen Bohringer που έφτασε πρώτος δύο φορές στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, σε μια εποχή που ο εθνικός μας αγώνας ήταν πραγματική περιπέτεια και διέσχιζε όλη την Ελλάδα. Ο Πρωταθλητής Ευρώπης Bohringer κέρδισε τόσο το 1962 όσο και το 1963 οδηγώντας και τις δύο χρονιές Mercedes.

Πρώτος στο Ακρόπολις και μάλιστα δύο φορές τερμάτισε ακόμα ένας Φινλανδός, ο Ari Vatanen, ακόμα ένας οδηγός που αγαπήθηκε όσο λίγοι στην Ελλάδα. Ο Vatanen επικράτησε το 1980 και το 1981 οδηγώντας πάντα με το πλάι πισωκίνητο Ford Escort RS!

Έχοντας όλα τα φόντα να γίνει αυτός ο πολυνίκης του αγώνα, ο Kalle Rovanpera έχει ήδη προλάβει να ανεβεί δύο φορές στο βάθρο στον ελληνικό αγώνα του WRC! Ο δύο φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής κέρδισε το 2021 και το 2023 με Toyota κι αν συμμετέχει στον αγώνα και το 2024 είναι υποψήφιος για τη νίκη!

Δύο νίκες στο Ακρόπολις κατέκτησε ο Πολωνός Kajetan Kajetanowicz, στα πέτρινα χρόνια του αγώνα όταν αυτός προσμετρούσε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Μαντέψτε με τι αυτοκίνητο κέρδισε; Μα και βέβαια με Ford, οδηγώντας Fiesta R5 το 2015 και το 2017.

O Jean-Luc Therier έγραψε κι αυτός το όνομα του στην ιστορία των νικητών του Ακρόπολις δύο φορές, οδηγώντας Alpine Renault. Ο Γάλλος οδηγός που κέρδισε το 1970 και το 1973 έχει δώσει μάλιστα το όνομα του σε μια από τις πιο θρυλικές στροφές του Μπράλου, την οποία περνούσε με μοναδικό τρόπο!

Με Ford Escort RS σημείωσε τις δύο του νίκες ο Σουηδός Bjord Waldegaard. Ο Σουηδός κέρδισε το 1977 και το 1979 με τη νίκη του το ’79 να του χαρίζει και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.

Είναι κι αυτοί που μπορεί να κέρδισαν μόνο μία φορά το Ράλλυ Ακρόπολις, διατηρούν όμως ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας.

Ο Petter Solberg κέρδισε το 2004 με Subaru και άφησε το στίγμα του στο Ράλλυ Ακρόπολις με το χαρακτήρα και την προσωπικότητα του.

Ο νικητής του 2014 Craig Breen με Peugeot 208 T16 που έφυγε νωρίς από κοντά μας αγαπώντας όσο λίγοι το άθλημα!

Ο αδικοχαμένος επίσης Richard Burns, νικητής του Ακρόπολις το 1999 με Subaru Impreza.

Αφήνουμε για το τέλος τη μοναδική γυναίκα που κατάφερε να φτάσει πρώτη στην Ακρόπολη, τη Γαλλίδα Michele Mouton που έγραψε ιστορία το 1982 οδηγώντας Audi Quattro και κατάφερε να σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο μετά από 1000 εξαντλητικά αγωνιστικά χιλιόμετρα!

Δυστυχώς σε ένα τέτοιο άρθρο δεν μπορούν να αναφερθούν όλοι, με την ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις να συνεχίζεται για πολλά, ευχόμαστε, ακόμα χρόνια! Το autograph session του φετινού αγώνα θα γίνει λίγο πριν την εκκίνηση στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας και μπορείτε κι εσεις να πάρετε αυτόγραφα από τους φετινούς πρωταγωνιστές. Κάπου εκεί θα τριγυρνάμε κι εμείς…

Από Harris